Clica per veure la imatge --> |
Fou el fet més important
en la vida camarasina a començament de segle i no només per
la magnitud de les obres sinó per la transformació social que
va suposar en aquell moment i en l'esdevenidor. La Canadenca
era el nom popular de la Barcelona
Traction Light and Power que havia estat fundada a Toronto
(Canadà), per el
Dr. Fred Stark Pearson,
encara que la seva filial va ser legalitzada
a Espanya com a Riegos y Fuerzas del Ebro i que executà les
obres d'aprofitament hidràulic de la Noguera Pallaresa. El
conveni entre l'Ajuntament i la companyia Riegos es negocià
durant molt temps, à jutjar per la documentació municipal consultada:
el 1912 ja se'n parlava, però no va ser fins al 30 de juny
de 1917 que se signà. En aquest contracte s'acordava que Riegos
havia d'instal·lar l'enllumenat al poble; el preu de la llum
pública seria gratuït els primers deu anys, el 50% els següents
cinc anys, i de tarifa mínima després; l'enllumenat particular
pagaria el 30% de la tarifa mínima durant deu anys. La Companyia
es comprometia a pagar la portada d'aigua potable a Camarasa
i a construir l'entrada del poble pel camí del Vall. A canvi,
l'Ajuntament cedia gratuïtament els comunals de l'embassament
i els ocupats per les línies elèctriques. Prèviament Riegos
ja havia construït la carretera entre Camarasa i Balaguer.
Fer complir el contracte va costar molt a l'Ajuntament, sobretot
pel que fa a les obres d'abastament d'aigües. El 1921 Companyia
Riegos semblava disposada a parlar-ne, potser perquè aquest
mateix any ja es començava a tractar la construcció de la presa
i central de Sant Llorenç de Montgai.
Els aspectes tècnics de la construcció de
la presa de Camarasa els coneixem pels estudis de Josep
M. Martínez, i la de Sant Llorenç de Montgai, per Sánchez
Vilanova.
Es va haver de construir primerament la carretera des de Balaguer
fins a Camarasa. Riegos va bastir després la carretera entre
Camarasa i els Dos Rius pel marge esquerre del Segre, que tingué
un cost elevat perquè el pas era estret i calgué edificar ponts
i murs de contenció. La carretera finalitzava en una passarel·la
que travessava el riu i era utilitzada pel pas de persones.
Ja a l'obra, i al marge dret del riu, es va construir un funicular per
poder remuntar les càrregues que abastien una planta per a
la fabricació del formigó in situ. A l'alçada superior
de la presa actual hi havia una sèrie de trams de ferrocarril
de via estreta, amb
locomotores per transportar materials de
l'obra,
completaven la part principal de la instal·lació dos
espectaculars blondins que permetien el trasllat i material d'un marge a l'altre del riu la Noguera
Pallaresa, així com al cos de la presa
. Algunes màquines utilitzades, com les grans excavadores,
procedien de les obres del canal de Panamà. Molts dels materials
i maquinària necessaris per a l'obra van arribar fins a Balaguer
amb el
tren
de la Sucrera de Menàrguens i fins a l'obra mitjançant
els famosos trens Renard
. L'any 1918
es va edificar el pont d'accés a la central amb material reaprofitat
del ferrocarril de Sarrià.
A la presa s'hi van utilitzar 218.000 m3 de
formigó, a més de pedra natural per donar consistència i abaratir-ne
el cost. L'execució de la presa es va fer en poc temps, entre
novembre de 1917 i setembre de 1920, quan ja funcionaven dues
turbines de la central. Entre l'abril de 1920 i el gener de
1924 es van bastir les comportes de la presa. La presa de Camarasa
fou una obra importantíssima, una de les primeres de planta
corba i en el seu moment va ser la més alta d'Europa, amb 101,57
metres d'altura màxima sobre la base. L'amplada a la coronació
és de quatre metres i fa 300 metres de llarg. L'embassament
ocupa 624 ha i la seva capacitat útil és de 112.600.000 m3
(dades
actuals del embassament)
L'aspecte tècnic de més difícil solució fou, però, el de les
filtracions de l'aigua del pantà. El subsòl estava format per
dolomites, roques calices poroses, per les quals s'escorria
l'aigua, amb unes pèrdues que l'any 1925 eren de 14,46 m3.
La solució al problema va ser enginyada pel geòleg Maurice
Lugeon, que va proposar barrar el pas a l'aigua fent una pantalla
impermeable a base d'injeccions de carbonilla, sorra i ciment
a pressió. La companyia que va executar les obres entre 1927
i 1931 fou François Cementation and C. Lid que va haver de
construir dos túnels a banda i banda de la presa per poder-les
dur a terme; en aquestes tasques hi treballaren uns 400 obrers.
Entre els anys 1936 i 1937 es va completar les injeccions,
i encara se'n van fer des del 1953 fins al 1960.
L'època de construcció de la presa i la central és coneguda
a Camarasa com "el temps dels treballs", i va suposar
un trasbals important en la vida local. Van arribar a la localitat
gran quantitat de treballadors, es calcula que uns 3.000. Els
testimonis orals expliquen que eren homes joves, molts dels
quals dormien a les cases del poble, a les palleres o als corrals,
d'on els pagesos havien tret les gallines per dur-les a l'era.
N'hi havia que anaven a dormir a la Maçana i a Sant Llorenç
de Montgai. Els caps s'hostatjaven a les cases importants i
els capatassos llogaven habitacions. A Camarasa augmentaren
els serveis i s'establiren més botigues (per exemple, es van
duplicar les carnisseries i pastisseries, que llavors eren
quatre); també acudien camions de venda ambulant diàriament.
Per atendre els ferits a l'obra l'empresa
Riegos va habilitar primer una tenda de campanya al pla del
Llenç (prop del pont vell). Després va construir el campament
de l'Hospital, on
a més hi havia un servei de menjador econòmic per als treballadors,
una botiga i una caserna de la Guàrdia Civil que vigilava les
obres. Als segons campaments van construir-se les vivendes
dels enginyers encarregats de l'obra, que després van aprofitar
els caps de la central. Les cases d'estil colonial anglosaxó
estaven envoltades per jardins victorians.
La gerenació que treballava als Dos Rius ha estat descrita
de manera molt gràfica per un testimoni oral: "Quan els
treballadors plegaven a les cinc de la tarda durant una hora
la carretera de la Central a Camarasa es veia fosca de la gent
que hi baixava fins al poble." Durant els treballs va arribar
la llum al poble. Van augmentar els cafès i també el joc; fins
i tot hi havia jugadors professionals. La prostitució va acompanyar
el fenomen poblacional. Hi havia sis locals on s'hi exercia amb
més o menys categoria: uns eren locals d'artistes, altres
només cases de prostitució. Hi havia prostíbuls al nucli urbà,
com el cafè la Maña, al carrer de Sant Antoni, on encara es pot
veure restes d'un grafit que anunciava un "servicio esmerado",
però s'ubicaven preferentment a la carretera que duia a la central:
la Madame, el Merendero; la mateixa Maña s'hi va traslladar.
|
La vaga de la Canadenca
Durant la construcció de la presa i la central va iniciar-se
a Camarasa un dels esdeveniments més decisius de la lluita del
moviment obrer a inicis del segle XX a Catalunya.
El Diari
de Lleida del 5 de desembre de 1918 informava que els
obrers de la Canadenca a Camarasa s'havien declarat en vaga
per l'actitud de la Guàrdia Civil, que feia escorcolls als
obrers a l'entrada a les obres, i la reclamació d'augment de
sou en 1,50 pessetes el jornal i el pagament doble de les
hores extraordinàries. Aquest dia la situació ja devia ser
tensa perquè el diari explica que la Guàrdia Civil havia portat
al jutjat de Camarasa un capatàs dels magatzems de la Canadenca
i un venedor de diaris de la Societat Obrera (un sindicalista
que repartia propaganda) per haver promogut escàndol a la via
pública i haver arribat a les mans. Començava d'aquesta manera
l'anomenada vaga
de la Canadenca. Testimonis orals recorden
la resistència dels obrers que van constituir un comitè de
vaga que tenia la seu en un corral del carrer Santa Maria,
on es cuinava amb calderes el ranxo col·lectiu. Encara que
hi va haver esquirols, no es produïren incidents
greus durant el conflicte.
El dia 16 de desembre la Federació Local Obrera de Lleida va
decidir convocar vaga general si en el termini de quatre dies
no se solucionava el conflicte dels obrers de la Canadenca entre
el governador civil de Lleida i el Comitè Directiu de la Federació.
La vaga s'havia estès a Lleida. El 6 de febrer de 1919 van ser
acomiadats vuit obrers de la Canadenca a Barcelona i els altres
obrers de l'empresa secundaren la vaga a la capital. Les gestions
amb Mr. Lawton, director gerent de la Canadenca, però, van ser
infructuoses. Les posicions dels obrers s'enduriren i Barcelona
es quedà sense llum ni força, sense tramvies ni periòdics. El
govern va intentar militaritzar les centrals de la Canadenca
d'arreu, i a Camarasa hi arribà un regiment de cavalleria. La
vaga, però, no es va aturar i a principis del mes de març s'havia
estès a altres llocs: Vilafranca, Igualada, Terrassa, Molins
de Rei i Cerdanyola. Es temia l'inici d'una revolució. La vaga
s'havia convertit en un assumpte polític de primer ordre i per
això el president del govern, el comte de Romanones, va enviar
al sotssecretari de la Presidència, Marote, com a interlocutor.
Finalment el 19 de març arribà el principi de solució de la vaga,
i s'oferia als obrers la readmissió de vaguistes, la llibertat
els empresonats pel conflicte, l'augment de sou entre 100 i 500
pessetes al mes, la jornada de vuit hores, el pagament d'una
quinzena del mes de febrer i tot el març i el jornal íntegre
en cas d'accident laboral. El reingrés a la feina es féu a partir
del 22 de març. A Camarasa la vaga havia durat tres mesos i mig,
però els obrers sabien que l'havien guanyada.
Aquesta vaga no es pot entendre sense tenir present la força
de la CNT, el sindicat anarquista que, després del congrés de
Sants de juliol de 1918, havia decidit una estratègia nova de
lluita: el sindicat únic. El conflicte d'un col·lectiu implicava
tots els obrers d'un sector i no només els d'un ofici. Així,
un conflicte que s'inicià amb les reivindicacions dels obrers
de la Canadenca de Camarasa es convertí en un afer que afectà
el sector de l'energia a Catalunya. El paper jugat en aquest
conflicte per Salvador
Seguí, secretari de la CNT catalana, va
ser clau per dirigir l'estratègia, per mediar en les negociacions
i per convèncer els obrers i refredar el conflicte. Aquesta vaga
va ser una de les fites del moviment obrer català, que va aconseguir
el reconeixement de la jornada de vuit hores. |
Economia
de Camarasa
Francisco de Zamora diu que la població de Camarasa era de
260 veïns, xifra propera als 242 del cens de 1718, però molt
allunyada dels 824 que estima el cens de Floridablanca de 1787,
que sembla estar més a prop de l'època en què Zamora va fer
els seus viatges. Cal malfiar-se d'aquestes dades però sembla
evident l'augment demogràfic durant el segle XVIII. Hi ha altres
indicis: al final de segle es nota un interès per marcar els
llindars entre municipis, símptoma d'un augment de conreus
que feia que les terres ermes entre poblacions s'exhaurissin.
El marcatge de llindes es féu dins del Marquesat entre Cubells
i Camarasa o entre Fontllonga i la Maçana i també fora entre
Cubells i Bellcaire.
L'agricultura produïa principalment vi, oli, cereals, cànem,
lli i seda. El cultiu de la fulla de morera era important i,
per això, la marquesa l'any 1755 va demanar-ne el delme que
es cobrava sobre tots els productes. Segons un contracte emfitèutic
conservat a l'Arxiu Lladanosa, allò que es podia cobrar en
espècies, i per tant es produïa per a consum humà o del bestiar,
era cereals: blat, segalós, ordi, espelta; llegums: fesols,
cigrons, guixes, faves, favons, erp, garrofes, llobins, llentilles,
feol; plantes herbàcies: anís o matafaluga, morera, te, herbes
de prat; farratge: alfals; i productes d'horta: alls, cebes
i safrà.
Fins a Camarasa pel riu baixaven els rais dels Pirineus. Per
a la construcció de l'armada espanyola ideada per Ensenada,
la fusta que arribava era transportada a Barcelona. Segons
diu Joan Valls, l'Ajuntament de Camarasa va pagar tres mules
per al transport. Es continuava explotant la sal a les Salines,
l'any 1784 es va fer un projecte per millorar-ne l'extracció,
i augmentar la superfície de les eres d'evaporació. Zamora
afirma que també hi havia forns de calç i de guix; al costat
del riu funcionaven un moli d'oli i un altre de farina |
* Text extret del llibre "Camarasa" de Dolors
Domingo Rúbies Edit. Cossetània - Col·lecció La Creu de Terme
*
Fotografies facilitades pel senyor
Paquito Gessé |
|