La “ferrata” Urquiza-Olmo, al barranc de la Pardina
A la revista ARESTA de juliol i agost de l'any 1993 s'hi va publicar un article que, amb el títol "Una via ferrata prop de casa", descrivia l'espectacular canal del Palomo, a Vadiello. Avui ja no és la ferrada més propera, puix que en ple Montsec d'Ares, i més concretament al barranc de la Pardina, no fa gaire hom n'ha instal•lat una altra. Si consultem l'itinerari núm. 7 de la Guia del Montsec i Muntanyes Veïnes veurem com, als 45 minuts d'haver sortit de la Pertusa, el barranc esdevé infranquejable i obliga a enfilar-se pel vessant a la recerca del poc fressat camí que flanqueja a bona alçària. Doncs bé, ara ja es pot seguir el fons del barranc, per mor de la instal•lació d'agafadors de ferro i passamans. La dificultat és mitjana (III+) i a l'abast de qualsevol muntanyenc entrenat i familiaritzat amb l'autoassegurament.
Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI NO SI SI NO SI

Es pren la carretera C-12 de Balaguer a Àger i, 2 km abans d'arribar a aquesta darrera població, es gira a mà esquerra fins a Agulló, des d'on s'arriba a Corçà. Un cop al poble s'agafa una pista que duu a l'ermita de la Mare de Déu de la Pertusa. Es pot estacionar el cotxe a l'aparcament

Mapes: Comarcal La noguera

Descripció de l'itinerari
  • Material: Arnès, dues bagues i mosquetons, i una corda de 40 metres si hom vol fer els ràpels de descens. És aconsellable el casc. (Nota: Essent descrit el recorregut en sentit ascendent, cal tenir en compte que quan ens referim a la dreta en sentit de la marxa, correspon a l'esquerra hidrogràfica, i a l'inrevés).
  • Itinerari: Sortirem del replà que serveix d'aparcament, a l'indret de l'ermita de la Pertusa, seguint l'itinerari núm. 3 , pel camí planer que també serveix per anar al mas de Carlets i al congost de Montrebei.
  • 10 min. En arribar al vessant del barranc de la Pardina, es deixa el camí principal de Montrebei, que baixa a travessar el dit barranc, per seguir el trencall a mà dreta, més o menys planer, que s'endinsa per l'obaga del repetit barranc
  • Hi ha una placa de fusta que informa sobre la via ferrada. A poc a poc, la vegetació es fa més esponerosa.
  • 27 min. Es veuen a mà esquerra els enderrocs d'una petita construcció, segurament relacionada amb l'antiga mina de la Bordonera. El camí s'apropa al llit del barranc, abandonant el perdut rastre de l'itinerari 7, que s'enfila a mà dreta pel vessant. Enfront i damunt de la tor-rentera es veu un petit monòlit de roca, cap al qual cal adreçar-se.
  • 30 min.Primera mostra d'equipament: una cadena que facilita la superació d'un ressalt d'un parell de metres. Tanmateix, es pot grimpar per les roques del costat, a mà dreta. Se segueix pel llit del torrent.
  • 33 min. Primer ressalt important, d'uns 10 o 12 metres d'alt, batejat amb el nom de cascada Sílvia, equipat amb agafadors de ferro en forma d'U i una sirga d'acer per a assegurar-s'hi. Un cop a dalt, veurem, uns quants metres més a la dreta de la paret, la instal-lació per al ràpel. Seguirem de prop el llit del barranc, per sota el cingle de mà esquerra.
  • 43 min. Iniciem la pujada a la terrosa feixa del Ciclista, amb l'ajuda d'una corda amb nusos i, més enllà, d'uns passamans ocasionals. La feixa esdevé planera i després baixa altre cop al llit del torrent.
  • Cascada Federica, d'uns 15 metres d'alçària, que domina un eixamplament de la torrentera i es pot superar amb l'ajuda d'agafadors, que aquí són de plàstic de color groc i vermell, i acaben en una mena de replà on hi ha lainstal•lació del ràpel del mig. Molt més amunt, es veu la instal•lació del ràpel superior, extraplomat. Es puja encara un mur d'un parell de metres amb l'ajuda d'una cadena i, sense acabar de dominar el ressalt, es flanqueja cap a mà dreta i, un cop a l'altre vessant, una altra cadena permet accedir a un nou tram d'uns 20 metres, equipat també amb agafadors i sirga d'acer per a assegurar-s'hi.
  • Enmig del pas cal pujar un tros de canaleta amb pedres inestables (compte amb els de davall!). Aquest conjunt de murs de roca formen el ressalt més important del barranc, que totalitza més de 35 metres d'alçària, i amb el qual acaba la via ferrada. Una bústia guarda el llibre registre.
  • 1 h 12 min. Arribats en aquest lloc, hom pot tornar enrera baixant en ràpel els successius ressalts. Amb temps, però, recomanem seguir amunt el llit del barranc fins als Amurriadors, al peu de l'encim-bellat castell de Sant Llorenç.
  • Per a fer-ho així, cal baixar obliquament per un corriol cap a trobar la torrentera, que ja no es deixarà més. El llit del barranc és de roca nua i polida, amb nombroses petites ca-dolles, i puja molt suaument.
  • 1 h 19 min. Un petit ressalt, que es puja fàcilment per la dreta. Pas-samà de sirga d'acer, útil quan la roca és humida. Tenim al damunt nostre, a mà esquerra, una esvelta agulla de roca d'uns 20 metres d'alçada i unes formacions ruïniformes a mà dreta, que donen gran bellesa a l'indret, contrastant els bigarrats cingles del vessant solell amb el frondós pendís de l'obaga. S'arriba a un nou ressalt, que es puja amb l'ajuda d'una cadena.
  • 1 h 22 min. Un altre petit ressalt, que se supera per una mini-canal a mà dreta. Un nou ressalt immediat té també un accés evident per la dreta. S'arriba a uns blocs estimbats, que igualment tenen el millor pas per mà dreta.
  • 1 h 26 min. Ens topem amb el ressalt més important d'aquesta segona part del recorregut: alt de 4 o 5 metres, es puja, però, sense dificultat per un petit grau que trobarem pocs metres abans, a mà esquerra.
  • A la part de dalt hi ha un curt flanqueig protegit per un passamà de sirga. Som ja al davall dels pe-nya-segats que suporten les ruïnes del castell de Sant Llorenç.
  • Passem pel costat d'uns petits abalmaments, i els blocs que caldrà superar d'ara endavant són insignificants.
  • Poc després s'acaben les estretors del barranc, i una curta pujada entre pedruscall ens durà a retrobar el caminoi de l'itinerari 7, que per la dreta ve de l'obaga del barranc i per l'esquerra porta al peu dels Amurriadors i als masos de Corçà.
  • Per retornar a la Pertusa, és aconsellable seguir el dit caminoi (itinerari 7 de la Guia, en sentit invers), que de moment puja cap a mà dreta, passa per davall de la canonada suspesa que porta l'aigua a Corçà i després segueix planerament cap a ponent, pel dret vessant poblat de ginebres, teixos, grèvols i alzines.
  • També es pot seguir el mateix itinerari 3 cap als masos de Corçà per seguir cap al mas de Carlets i retornar a la Pertusa pel camí de Montrebei, fins i tot (i per què no?) pujant abans al proper Montsec pel grau de l'Onso.