De la Mare de Déu de la Pertusa al congost de Mont-rebei

L'itinerari s'endinsa, travessant barrancs, pels feréstecs i escarpats paratges de la serra del Montsec fins a arribar a l'espectacular congost de Mont-rebei. Cal contemplar també l'ermita romànica de la Mare de Déu de la Pertusa, del segle XI, i les ruïnes de l'antic castell del seu costat.

Distància 20 Km
Desnivell +610 -610
Senyalització GR-1
Durada 5h 30m
Dificultat Facil (no tenir vertigen )
Veure fotos
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI NO SI SI NO SI

Es pren la carretera C-12 de Balaguer a Àger i, 2 km abans d'arribar a aquesta darrera població, es gira a mà esquerra fins a Agulló, des d'on s'arriba a Corçà. Un cop al poble s'agafa una pista que duu a l'ermita de la Mare de Déu de la Pertusa. Es pot estacionar el cotxe a l'aparcament

Mapes: Comarcal La noguera

Descripció de l'itinerari
  • S'inicia l'excursió pujant a l'ermita de la Pertusa (674 m, 8 min) per un sender de 300 m que baixa i puja la carena rocosa. Al costat d'aquest temple romànic es troben també les restes d'un antic castell .
  • Es retorna a l'aparcament (15 min, 0,6 km).
  • Un cop de nou a l'aparcament el trajecte segueix les marques blanques i vermelles del GR 1 (sender de gran recorregut) en direcció nord. La ruta té molts desnivells per salvar els diversos cingles del congost.
  • Després de creuar el barranc de la Pardina (563 m, 1,7 km), als 45 min, es passa la font de la Pardina i les ruïnes d'un mas del mateix nom (587 m, 1,9 km) amb una forta ascensió fins a la cota 804 m.
  • En baixar un petit coll, a l'hora i mitja, es troba el refugi del Mas de Carlets (4,4 km, 755 m) i, més endavant, la font del Rajolí.
  • Transcorregudes prop de 2 h., es tomba a la dreta i es remunta fins al pas excavat a la roca que creua el congost, ja a l'engorjat de Mont-rebei. Més tard, 2h15 min., es deixa un trencall a la dreta que porta a la cova Colomera.
  • Es travessa tot el congost, que en alguns punts només té 25 m d'amplada amb parets verticals de més de 500 m d'altitud i, més enllà, s'arriba a un pont penjant metàl•lic, a les 2 h i 30 min (522 m, 8,1 km). Encara es pot allargar l'espectacular ruta fins a l'aparcament de la Masieta (9,47 km, 510 m, 2 h 50 min) des d'on s'accedeix al congost venint del Pallars Jussà (GR 1-4)

En aquest punt es desfà el camí (18,9 km i 5 h 15 min en total).

El Congost abans de fer la presa de Canelles (C.E. Balaguer)