ELS LLACS DE MANYANET

Bona part de la caminada fins als estanys de Manyanet transcorre entre prats alpins, tot i que prop del poble i al voltant del riu hi ha un extens i valuós bosc caducifoli on es poden trobar roures, trèmols,avellaners, freixes, noguers, salzes, cirerers i oms.

A la zona també es poden veure els grans estols de voltors, i alguna parella d’àguila daurada o trencalòs, tot i que el més abundant és el xoriguer. Pel que fa als mamífers s’hi pot trobar l’ermini i més avall el porc senglar, l’esquirol, la fagina, la mustela i el teixó.

Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI SI SI NO NO NO SI SI SI

Des de la Pobla de Segur cal agafar la carretera N-260 cap al Pont de Suert. Passat Senterada i Sarroca de Bellera es troba la cruïlla a la dreta cap a Xerrallo, les Esglésies, Avellanos i Manyanet. Un cop a les Esglésies es continua cap a la Mola d’Amunt i allà es pren la pista de l’esquerra que és la que duu a Manyanet.

Mapes: Comarcal Pallars Jussa

Descripció de l'itinerari

L’estany de Manyanet, situat a 2.450 metres d’alçada, està en un ambient propi de l’alta muntanya dominat per grans extensions de prats molt valorades per la ramaderia que els ha aprofitat com a zones de pastura per a ovelles, vaques i eqües durant l’estiu. Aquests pratsalpins romanen coberts de neu tots els mesos d’hivern però ambl’arribada de la calor i el desglaç, ja ben entrada la primavera i a principis d’estiu, s’omplen de colors i vida amb milers de flors comles orquídies, la genciana, la tora o el panical blau.

Per aquí hi pastura molt sovint l’isard, que no és estrany de veure enpetits grups al voltant de l’estany o bé enfilant-se per les tarteres i els pedregams dels cims que tanquen el circ de la vall. La població d’isards va tenir un moment crític a Catalunya al voltants dels anys 60 quan va recular fins a poc més de 200 exemplars, però gràcies ala seva protecció directa i a la del seu hàbitat avui dia està totalment recuperat amb prop de 10.000 exemplars.

Es poden veure femelles i animals joves ja que els adults viuen sols excepte els mesos d’octubre i novembre que corresponen a l’època de zel. Quan estan tots junts és difícil diferenciar mascles i femelles ja que amb dós tenen banyes a diferència d’altres espècies. Els cabrits neixen a finals de primavera,just quan l’herba dels prats creix amb més força.

• Inici de l’itinerari. Manyanet (1.550 m) La pista que puja fins als llacs de Manyanet comença al mateix poble de Manyanet, però només els primers 3 quilòmetres són oberts al trànsit rodat. L’itinerari a peu es pot començar, doncs, tant al poble com en el punt on hi ha instal·lada la cadena a la pista.Des de la part alta de Manyanet cal agafar la pista que enfila amunt travessant un bosc i resseguint el marge dret del riu. Més amunt la pista creua una zona de pastures on transcorre més planera. Després de perdre una mica d’alçada i creuar tres barrancs s’arriba al punt on la pista queda tallada per una cadena.
  • 2,8 km - 45 min - Cadena (1.650 m) Es continua per la pista que a partird’aquí s’enfila en fort pendent i fent ziga-zagues fins a la capçalera de la vall.
  • 4,7 km - 1 h 45 min - Capçalera de la vall (2.000 m) La vall s’obre i la pista es fa més planera mentre va voltant la capçalera
  • 6,1 km - 2 h 10 min - Barranc Gros, cruïlla senyalitzada (2.100 m) A partir d’aquí l’itinerari fa una volta per la capçalera de la vall que acabaràen aquesta mateixa cruïlla. Es continua per la pista que es decanta a l’esquerrai s’enfila serpentejant fins a la coma dels Estanyets.
  • 7,4 km - 2 h 30 min - Coma dels Estanyets, cruïlla senyalitzada (2.240m) Per arribar als estanys de Manyanet cal continuar amunt per la pistaque hi porta directament
  • 9 km - 3 h 15 min - Estanys de Manyanet (2.450 m) El primer estany quees troba és molt petit però si es continua pujant cap a la dreta se’n troba un altre de més gran. Des dels estanys cal tornar enrere pel mateix camí fins a la coma dels Estanyets on es troba el camí cap a la Bassa.
  • 10,6 km - 3 h 45 min - Cruïlla de la Bassa (2.240 m) Des d’aquest punt es pot continuar baixant pel mateix camí que s’ha fet a l’anada o fer una petita volta passant per davant la Bassa. Si es tria la darrera opció es deixa la pista i es continua cap a l’esquerra en direcció est tot vorejant el turó per un dels molts carrerons de bestiar que hi ha
  • 11,1 km - 3 h 55 min - La Bassa (2.286 m) Es passa de llarg la Bassa,una zona de mulleres que a principis d’estiu encara manté aigua, i essegueix vorejant el turó en la mateixa direcció passant per una segona zona de mulleres. A partir d‘aquí a l’arribar al segon barranc es canviade direcció per continuar a la dreta de baixada. A pocs metres ja es troba el barranc del cap de Llevata.
  • 12 km - 4 h 05 min - Barranc del cap de Llevata (2.266 m) Es segueix el curs del riu (direcció sud-oest SW) sempre avall fins arribar al barranc Gros, just a la cruïlla per on ja s’ha passat anteriorment.
  • 13 km - 4 h 15 min - Barranc Gros (2.100 m) Des d’aquí la tornada es fa per la pista, seguint el mateix recorregut que a l’anada però en sentit invers.
  • 19 km - 5 h 45 min - Manyanet (1.550 m) Final de l’itinerari.

• Altres possibilitats per allargar o escurçar la caminada: Tant des de l’estany de Manyanet com des del barranc del cap de Llevata es pot pujar a la carena que encercla la vall i ascendir al port de Cabeçades i al pic de Filià respectivament. Aquesta part de l’itinerari és d’alta muntanya i per tant no hi ha camins ben traçats.