Molinos - Paüls-Mont ros - Pobellà - Sant Quiri
La Coma és una raconada de la vessant est de la Vall Fosca on s’arrauleixen els pobles de Paüls, Mont-ros i Pobellà, just en una zona on la pendent és una mica més suau i els bancals de pedra seca encara protegeixen la terra i els prats que es poden conrear.
Aquest itinerari creua els tres pobles de la Coma per enfilar-se per una pista de fàcil trànsit fins a Sant Quiri, un dels més impressionants miradors del Pallars Jussà.
Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI SI SI NO NO NO SI SI SI

Accés amb vehicle: Des de la Pobla de Segur s’agafa la N-260 direcció al Pont de Suert. A l’arribar a Senterada cal seguir la carretera L-503 en direcció a Capdella uns 12 km fins arribar a Molinos, on es troba, a la dreta, la carretera que dóna accés als pobles de la Coma, Paüls, Montros i Pobellà.

Mapes: Comarcal Pallars Jussa

Descripció de l'itinerari
  • Inici de l’itinerari. Carretera que dóna accés a Paüls, Mont-ros i Pobellà (1.030 m) En el punt quilomètric 12,5 de la carretera L-503 es troba la cruïlla on comença la carretera cap a Paüls, Mont-ros i Pobellà. Cal agafar aquesta carretera amunt.
  • 1,6 km - 1,6 km - Cruïlla carretera a Paüls (1.110 m) Quan la carretera es bifurca es gira a la dreta cap a Paüls.
  • 0,5 km - 2,1 km - Mirador natural (1.130 m) A la dreta de la carretera hi ha instal·lada una senyal interpretativa de la central hidroelèctrica de Molinos, en un punt des del que es veu la canonada i la central. Es segueix per la carretera.
  • 0,1 km - 2,2 km - Inici camí de Santa Llúcia (1.130 m) A la dreta de la carretera hi ha l’inici del camí tradicional que porta en 5 minuts a l’ermita de Santa Llúcia, indicat amb una senyal de direcció. Després de la visita a l’ermita l’itinerari continua fins a Paüls.
  • 0,1 km - 2,3 km - Paüls (1.130 m) Paüls és el primer poble dels tres que es poden visitar al llarg de l’itinerari. Per continuar, cal fer marxa enrere per la mateixa carretera fins arribar de nou a la cruïlla cap a Mont-ros i Pobellà.
  • 1,7 km - 3 km - Cruïlla carretera (1.110 m) Des de la cruïlla es segueix a la dreta, amunt, cap a Mont-ros i Pobellà.
  • 1,3 km - 4,3 km - Mont-ros (1.200 m) La carretera creua per sota el poble de Mont-ros. Després de passejar pels estrets carrerons del poble l’itinerari continua per la mateixa carretera cap a Pobellà.

• 1,3 km - 5,6 km - Pobellà (1.230 m) L’itinerari continua per la carretera que passa per sota el poble. A les darreres cases es troba una senyal que indica les dues possibilitats que hi ha des d’aquí: pujar a Sant Quiri directament o acostar-se primer fins al serrat Roi. Per anar al serrat Roi es continua per la mateixa pista planejant en direcció sud.
  • 2,5 km - 8,1 km - Serrat Roi (1.225 m) A l’arribar al serrat Roi, que es pot reconèixer per la vermellor de la roca que hi ha, s’obren a banda i banda fantàstics miradors sobre la Vall Fosca. Una mica més enllà la pista acaba al costat d’una antena. Des d’aquí cal tornar enrere fins a Pobellà.
  • 2,5 km - 10,6 km - Pobellà (1.230 m) A l’entrada de Pobellà es troba la bifurcació on comença la pista que duu a Sant Quiri. Es continua a la dreta de la marxa.
  • 2 km - 12,6 km - Font dels Pous (1.400 m) A la dreta de la pista hi ha la font dels Pous. Es continua per la pista principal.
  • 2,9 km - 15,5 km - Cruïlla de pistes (1.500 m) Una senyal de direcció indica que per anar a Sant Quiri cal agafar la pista de la dreta.
  • 2,3 km - 17,8 km - Collada de Sant Quiri (1.720 m) Es travessa cap a la vessant pallaresa de la collada i es trenca cap a la dreta per una pista que puja amunt. Sota mateix de l’ermita neix a la dreta una altra pista herbosa que duu fins al capdamunt del turó
  • 0,5 km - 18,3 km - Ermita de Sant Quiri (1.833 m) Des de Sant Quiri es pot allargar l’itinerari cap a Ancs i Gerri de la Sal al Pallars Sobirà. Per això cal retornar a la collada i agafar la pista que trenca a la dreta i que baixa cap a la vall que s’obre a l’est. Aquesta mateixa pista passa per Ancs, Sellui i Balestui i acaba uns 15 quilòmetres més avall a la carretera C-13, molt a prop de Gerri de la Sal. Si es vol tornar des de Sant Quiri cap a la Vall Fosca només cal desfer el camí pel qual s’ha arribat.