RUTA DE LA FONT VELLA

Curta ruta, de tema agrícola i natural

Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI SI SI SI SI SI

Per fer aquesta ruta haurem d'anar fins a Linyola, població situada al nord de la comarca. S'hi pot arribar per la carretera comarcal LP-3322 des de Mollerussa o des de la carretera C-148, entre Balaguer i Tàrrega, agafant, a l'alçada de Bellcaire, la carretera LP-3322.

Mapes: Comarcal Pla d´urgell

Descripció de l'itinerari
  • 0,0 km. Sortirem des del davant del casal d'avis. Travessarem el carrer de la Carretera i agafarem el carrer de Felip Rodés. L'anirem seguint fins que sortim del poble. Ens trobarem un camí de terra, que també seguirem.
  • 1,2 km. Trobarem una bifurcació en el camí i haurem d'agafar el camí de la dreta en direcció a Vallfogona de Balaguer. Seguirem per aquest camí fins a trobar la Font Vella.
  • 1,6 km. Font Vella. Podem parar a descansar i a fer un cop d'ull a aquesta curiosa construcció. Després seguirem endavant -pel mateix camí que hem deixat abans per atansar-nos a la font- i anirem pujant cap a Barret Picat.
  • 3,7 km. Arribarem a un encreuament de camins i haurem de seguir el camí de l'esquerra, que puja cap al barranc de Linyola.
  • 4,2 km. Arribarem a un altre encreuament de camins i haurem d'agafar el de l'esquerra una altra vegada. Ens trobarem davant del pantà de Linyola i d'una pineda que el rodeja. Des d'aquí tindrem una bonica panoràmica de tot el Pla d'Urgell a una banda i de la Noguera i els contraforts del Montsec a l'altra. A la nostra esquerra, quedarà tota l'estona la magnífica vista dels Prepirineus, mentre que el Pla d'Urgell anirà quedant amagat a estones.
  • 6,8 km. Ens trobarem de nou a la bifurcació del camí que ens havíem trobat en iniciar la ruta. Aquesta vegada no haurem de triar, ja que el camí que anirem seguint nosaltres desemboca en el camí principal.
  • 8 km. Fi de la ruta. Arribada al punt des d'on havíem sortit.

• A Linyola hi podem visitar una sèrie de museus i edificis històrics força interessants. Per una banda tenim els museus de pagès de cal Valent i d'Antoni Mas, les exposicions de pintura de Robert Pérez i de Paco Majoral, la Col·lecció de Talles de Fusta de Ramon Pedrós i la Col·lecció de Vins i Tabac de Josep Puigpinós. Per l'altra banda, tenim la part del poble que ha estat declarada conjunt d'interès historicoartístic per la Generalitat de Catalunya. D'aquest conjunt, en destaca l'església de Santa Maria, obra gòtica del segle XV, de gran bellesa i sobrietat, amb un portal renaixentista i un campanar vuitavat de torre, únic a Catalunya, i el palau dels Barons de Linyola, edifici renaixentista del segle XVII, aixecat sobre el solar d'un antic castell, que conserva els porxos i uns bells finestrals. Ha estat restaurat i condicionat com a casa de la vila.