RUTA DEL BULLIDOR

El Bullidor és un poble situat molt a prop de Barbens. El nom prové de les surgències d'aigua que afloraven ran de terra, i es deia que "l'aigua bullia". Aquesta ruta és suau, sense rampes ni grans desnivells, i proposa una caminada tranquil·la per l'extrem nord-oriental de la comarca, entre camps d'alfals i de fruiters.

Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI SI SI SI NO SI

Carretera LV-3341 des de l'autovia N-II, o des de Tornabous si es ve pel nord.

Mapa: Comarcal Pla d´urgell

Descripció de l'itinerari
  • 0,0 km. Sortirem de la plaça per la dreta, en direcció al poliesportiu, al nord, i agafarem la pista –una pista asfaltada- que voreja les instal·lacions esportives.
  • 0,6 km. Passarem per un pont que creua el canal.
  • 1,2 km. A l'esquerra, un mas abandonat. Passarem una sèquia i seguirem la pista.
  • 1,4 km. Cruïlla de camins. Agafarem el de l'esquerra.
  • 1,8 km. El Bullidor: antic nucli de població pràcticament deshabitat, tot i que últimament s'hi han instal·lat algunes famílies. Trobarem les ruïnes d'una església, de la qual només queden una arcada i una part del campanar de peu. Aquesta església fou construïda sobre un antic castell. Actualment en el poble s'intenta recuperar alguna casa per fer-hi turisme rural. A partir d'aquí hi ha la possibilitat d'anar fins a la casa pairal de Montalé o la possibilitat de tornar cap a Barbens pel mateix camí.
  • Si volem anar fins a Montalé, creuarem el Bullidor i seguirem el camí.
  • 2,4 km. Creua un camí principal. Nosaltres seguirem recte per un caminet més estret fins a arribar a Montalé, uns 500 m més enllà.
  • 3,3 km. Arribada a Montalé. Farem la tornada pel mateix camí.
  • 6,6 km. Arribada a Barbens.

• Barbens és una antiga població esmentada a la fi del segle XI, amb un bonic i interessant nucli urbà. En aquest poble hi trobarem diversos elements de gran interès. Per una banda, a l'actual casa de la vila hi ha les restes de l'antic castell dels templers. El seu origen se situa entre el 1164 i el 1168, quan l'orde del Temple es va instal·lar en aquesta zona de la comarca. El castell, del qual es conserven els baixos i una muralla a la part exterior, fou restaurat el 1733 per Manuel de Montoliu. A l'interior del poble trobarem la casa pairal dels Veciana, amb les seves característiques torres, els cimboris. Finalment, podrem gaudir de la creu de terme del Bullidor, que actualment està situada a la plaça de l'Església de Barbens.