Espui - Filia - Capdella
Filià és un racó de la Vall Fosca de formes suaus dimensions còmodes i agradables per a una passejada en un escenari plenament d'alta muntanya. L'entorn
ofereix diverses possibilitats a peu per descobrir el modelat d'una petita vall glacial, avui coberta de pastura i on destaca l'estany de Filià.
Aquesta ruta circular parteix de la fondalada de la Vall Fosca per enfilar-se gairebé a 2.000 metres fins a la capçalera de la vall de Filià.
Pràcticament tot el recorregut és un mirador continu que permet contemplar diferents panoràmiques de la Vall Fosca i dels cims que l'envolten.
Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
NO SI SI SI NO NO NO SI SI SI

Accés amb vehicle: Des de la Pobla de Segur prendre la carretera N-260 direcció al Pont de Suert. Un cop s'arriba a Senterada cal seguir la carretera principal de la Vall Fosca L-503 direcció a Capdella, fins trobar el trencall que condueix a Espui (PK 17,73).

Mapes: Comarcal Pallars Jussa

Descripció de l'itinerari
  • Inici de l'itinerari. Cruïlla de la carretera d'entrada a Espui (1.260 m
  • Es pren el trencall que dóna accés a Espui i es continua uns 50 metres, sense arribar al poble.
  • 0,05 km - 0,05 km - Carretera d'entrada a Espui, inici de la pista a Filià (1.280 m) Prop del cementiri i al costat de l'ermita Verge de les Neus hi ha una banderola que indica el recorregut a seguir. Cal prendre la pista que comença a mà dreta, fins arribar a la Mare de Déu de Fa.
  • 3,75 km - 3,8 km - Mare de Déu de Fa (1.597 m) L'ermita està situada just al costat de la pista, i és un fantàstic mirador sobre la Vall Fosca. Es continua fins trobar una bifurcació.
  • 1,3 km - 5,1 km - Bifurcació de pistes (1.717 m) Es continua per la pista de la dreta, que es va enfilant, i després de creuar el barranc dels Verdins s'arriba al serrat i coll d'Escobets, un altre bon mirador i punt més alt del recorregut. Aquí es canvia de vessant i la pista descendeix lleugerament fins arribar al riu Filià.
  • 6,4 km - 11,5 km - Riu Filià (1.931 m) Just abans de creuar el riu hi ha indicada amb una banderola la direcció cap a l'estany de Filià, pujant prat a munt sense una traça de camí visible. L'itinerari continua per la pista i es creua el riu a gual.
  • 0,2 km - 11,7 km - Riu Filià (1.927 m) Pocs metres després de travessar el riu es troba una pista a l'esquerra amb la indicació cap a la font del Vaquer i el port de Filià.
  • L'itinerari continua per la pista principal per començar el descens. Pocs metres després es troba la senyal que indica la direcció cap al pic de Fitero.
  • 1,3 km - 13 km - Riu de Filià (1.804 m) En el descens es torna a travessar el riu per un pontet de formigó. La pista baixa ara per la riba dreta del riu de Filià, i de seguida es passa de llarg una pista poc utilitzada que s'enfila a la dreta.
  • 2,5 km - 15,05 km - Pista de Filià a Capdella (1.651m) A mig descens i abans que la pista comenci a fer ziga-zagues, hi ha un plafó que descriu les característiques principals de la central hidroelèctrica de Capdella. Des d'aquest punt es pot contemplar una bona panoràmica de la central i part del trajecte del carrilet fins a la cambra d'aigües de Capdella. Es continua baixant per la pista fins arribar a la carretera principal (L-503), sota mateix de
    Capdella.
  • 3,55 km - 18,6 km - Capdella Final de l'itinerari.