De Guàrdia de Noguera al Castell de Mur

El Pallars Jussà és terra de castells. Castells medievals que foren aixecats en punts estratègics per controlar els moviments dels musulmans assentats a Catalunya i per protegir el territori del seu possible atac.

De la IV Diada del Camí de Muntanya

Veure fotos
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI SI SI SI NO SI

Des de Tremp cal prendre la carretera C-13 i, a l’alçada de l’embassament de Terradets abans d’arribar a Cellers, agafar a la dreta la carretera LV-9124 cap a Guàrdia

Mapes: Comarcal Pallars Jussa

Descripció de l'itinerari
  • 0.00 Sortim de Guàrdia per la carretera que baixa a Cellers. Passades les últimes cases del poble trobem a l'esquerra la bàs­ cula. Just a la vora agafem la pista que porta al viacrucis i al cementiri.
  • 0.02 Deixem, a la dreta, el ramal que porta al cementiri i aga­fem el que va amunt, a l'esquerra, 0.04 Creuem la nova variant de la carretera i continuem pujant pel camí del viacrucis. Cartell indicador.
  • 0.05 Arribem a una cruïlla al peu de les creus del Calvari. Deixem el ramal de la dreta que va als camps i ens enfilem pel camí de l'esquerra, passant vora els tres pilarets de les creus.
  • 0.06 En arribar a uns camps deixem la pista i agafem un camí que en surt seguint la mateixa direcció. Aquest camí, planer i d'obaga, ens portarà al barranc de la Fonteta.
  • 0.08 Cruïlla. Seguim recte pel camí deixant un ramal a l'esquerra.
  • 0.09 Una altra cruïlla. Continuem recte, deixant el ramal de l'esquerra.
  • 0.13 El camí arriba a uns camps i sembla que es perd. Segueix recte, amagant-se entre els arbres i la malesa que hi ha entre els camps. Aquest tram de camí és intransitable, l'evitem seguint la pista que voreja el camp.
  • 0.14 Deixem una sortida a l'esquerra que va als camps de dalt i seguim la pista que, vorejant el camp, gira, avall, cap a la dreta. A sobre nostre, a l'esquerra, molt amagat entre les mates, hi ha l'antic camí.
  • 0.15 La pista gira cap a l'esquerra i s'acaba el camp. Només sortir-ne, deixem la pista i ens enfilem a l'esquerra, pel talús, anant a buscar l'antic camí, que passa per sobre nostre. Després de planejar una estona, comença a baixar.
  • 0.18 Barranc de la Fonteta o de Mur. El lloc és perdedor, cal estudiar el pas per no perdre el camí. El creuem i pugem per la solana. Hem de buscar un corriol molt ben marcat que, de biaix, puja suaument cap a l'esquerra. Si anem amb compte, ja no el perdrem fins arribar a Collmorter.
  • 0.20 El camí gira cap a la dreta i comença a pujar fent gira­gonses, ara pel solell.
  • 0.22 El camí s'apropa al barranc, gira a la dreta i se n'allunya. A una dotzena de metres hi ha una altra corba, a l'esquerra, amb una cruïlla al vèrtex. Deixeu el ramal que segueix recte i agafeu el que surt cap a l'esquerra encarant-se altre cop al barranc.
  • 0.24 El camí es torna a atansar al barranc que baixa de Coll­ morter. Just al vèrtex d'una corba cap a la dreta sembla que hi ha un camí que va cap al barranc. El deixem. Seguim el camí que portàvem, fent la corba cap a la dreta. Deixem el barranc a l'es­quena i avancem en direcció al castell de Guàrdia, que veiem al fons, dalt del serrat. A la dreta, Llimiana i el Montsec de Rúbies. El camí es fa més net, més ample i amb els marges més marcats.
  • 0.26 Ara, vora un pal de fusta de la llum, el camí gira cap a l'esquerra i torna a encarar-se cap al barranc que baixa de Collmorter.
  • 0.29 En arribar a prop del barranc, sembla perdre's. Gira cap a la dreta i es torna a encarar cap al castell de Guàrdia. La visió cada vegada és més espectacular.
  • 0.31 D'una forta corba a l'esquerra en surt un corriol que va al castell de Guàrdia i a les ruïnes de l'església de Sant Feliu. D'aquest, podrem baixar, altre cop, a Guàrdia o a l'estació del tren. Girem a l'esquerra i anem pujant, ara ja encarats a Mur, cap al peu d'uns penya-segats.
  • 0.33 Passem vora el peu dels penya-segats. A l'altre costat del barranc, a dalt, es veuen les cases de Collmorter. El camí pla­ neja en direcció al barranc i comença a pujar.
  • 0.37 El camí continua pujant i fent giragonses. Dels vèrtexs de les primeres corbes de la dreta surten diferents entrades del camí que porta al castell de Guàrdia per sobre del penya-segat. Continuem pujant fins superar els penya-segats que veiem a sobre nostre.
  • 0.40 Arribem a la part superior de la barra rocosa. Hi trobem un parell d'esglaons excavats a la roca per tal de facilitar el pas. El camí ara puja suaument cap al barranc. Darrere nostre, al fons de la vall, es comença a veure l'embassament de Cellers.
  • 0.42 En arribar-hi, en una doble corba, comença una zona d'es­ llavissament. Trobem el camí molt malmès i en molts llocs cobert per blocs de roca. Més amunt, el camí, ara ja força ample, ben marcat i en alguns trams empedrat, s'encara a Mur.
  • 0.48 Passem un esperó que baixa de Collmorter.
  • 0.51 Arribem al peu de la carretera. Si seguim el camí, arriba­ rem al talús de la carretera que, provinent de Guàrdia, puja a Collmorter i a Mur. Abans d'arribar al talús, és millor deixar el camí i, per la dreta, anar pujant per un corriol que va pel marge d'un petit camp fins arribar a la carretera.
  • 0.52 Carretera. La creuem per agafar, a l'esquerra, una pista que puja a Collmorter. Cartell indicatiu.
  • 0.54 Collmorter. Seguim per la pista de l'esquerra.
  • 0.56 Tornem a sortir a la carretera. La seguim cap a Mur en forta pujada.
  • 0.58 Deixem a l'esquerra una pista que va a uns camps. Seguim la carretera.
  • 0.59 Vora una olivera, deixem la carretera i agafem una pista que puja a uns camps. Cartell indicatiu.
  • 1.00 La seguim uns 50 metres i la deixem per agafar-ne una altra, que en surt a la dreta cap enrere i amunt.
  • 1.02 Tornem a sortir a la carretera. La creuem per continuar pujant per la pista que seguíem. Cartell indicador. 1.05 Seguim recte, deixant una pista que puja a l'esquerra.
  • 1.08 Arribem a una gran esplanada, al peu del castell de Mur. Hi arriben quatre pistes i el camí de Mur. La primera pista, a la nos­ tra dreta ens portaria a Vilamolat, la segona a Miravet, la tercera a la solana del castell. La quarta ens porta a l'aparcament de Mur.
  • 1.10 Castell de Mur i canònica de Santa Maria.

Situada a l'extrem meridional de la comarca del Pallars Jussà, Guàrdia de Noguera, capital del Municipi de Castell de Mur és una típica vila medieval edificada al voltant d'una plaça major i unes muralles avui substituïdes per cases, i que encara conserva les antigues portes d'entrada al recinte.

La vila gaudeix d'una incomparable panoràmica del llac de Cellers i de la Serra del Montsec. En els seus carrerons estrets encara es respira aquell aire tradicional i autèntic d'una vila de muntanya on la història ha deixat la seva empremta. L'església conserva un extraordinari retaule barroc molt ben conservat.

El Castell de Mur - exemple excepcional d'arquitectura no religiosa del segle XI-  amaga, entre les pedres de les seves parets, el pas del temps, la vida d'abans i la història dels qui hi van viure (a dins, senyors feudals; a fora, un poble al servei dels senyors).