SANT PERE DE LES MALESSES- COLLEGATS

Aquesta caminada fins a Sant Pere de les Maleses amaga sorpreses agradables a cada raconada. Al paisatge espectacular i d’una bellesa excepcional dels penya-segats de Collegats s’afegeixen la singularitati llarga història del monestir i importants valors naturals al transcórrer per l’hàbitat del trencalòs, el pela-roques, el voltor i la llúdriga.

Distància
Veure fotos
Document PDF
NO SI SI SI SI NO NO SI SI SI

Accés en vehicle: A la carretera C-13, entre la Pobla de Segur i Gerri de la Sal, cal aturar-se a l’àrea de descans de la font de la Figuereta, situada abans d’entrar al congost de Collegats.

Mapes: Comarcal Pallars Jussa

Descripció de l'itinerari
  • Inici de l’itinerari. Carretera C-13, àrea de descans de la font de la Figuereta (540 m) Des de la font de la Figuereta cal creuar la carretera C-13 i agafar la pista asfaltada de Gramuntill, al començament de la qual es troba la senyal d’inici d’itinerari. Poc després d’haver començat, la pista
    deixa d’estar asfaltada.
  • 1 km - 15 min - Inici del camí de Sant Pere (600 m) A la dreta de la pista una senyal de direcció indica el camí que cal agafar per anar a Sant Pere de les Maleses. Es tracta d’un corriol per on antigament es feia baixar fusta que s’enfila cap al penya-segat, passant per sota una línia d’alta tensió. El corriol és força dret fins arribar a la primera feixa de roca on es troba el camí del monestir provinent de Gramuntill.
  • 1,6 km - 25 min - Camí de Gramuntill a Sant Pere (700 m) Ja situats al capdamunt de la feixa de roca es gira a la dreta en un angle de 90 graus agafant un ample replà entre dues parets de roca. A partir d’aquí el camí
    va paral·lel a la gran paret del congost de Collegats buscant l’entrada del barranc de Sant Pere.
  • 1,8 km - 28 min - Barranc Es creua un barranc entre un bosc de pins i es segueix pel mateix camí, primer en lleu pujada i, un cop passat un serrat, en baixada, però sempre paral·lel a la paret de roca. Quan el camí comença a endinsar-se al barranc de Sant Pere es troba una cruïlla senyalitzada.
  • 3,1 km - 50 min - Cruïlla senyalitzada (640 m) Per anar al monestir cal continuar cap endins del barranc, seguint la mateixa direcció que es portava. El camí segueix planejant fins arribar a un punt on es pot creuar el barranc.
  • 3,5 km - 57 min - Barranc de Sant Pere Es creua el barranc i, un cop a l’altre marge, el camí gira cap a la dreta, riu avall, per acostar-se a una bauma, sota la qual hi ha les runes del monestir de Sant Pere de les Maleses.
  • 3,6 km - 1 h - Monestir de Sant Pere de les Maleses (620 m) Per continuar l’itinerari cal desfer camí fins a la cruïlla senyalitzada que s’ha passat de llarg.
  • 4,1 km - 1 h 10 min - Cruïlla senyalitzada De nou a la cruïlla, ara cal anar cap a l’esquerra (direcció N) per baixar directament cap al barranc i creuar el riu.
  • 4,2 km - 1 h 12 min - Barranc de Sant Pere Es creua el riu i es guanya alçada per l’altre marge, alhora que es comença a tirar cap a la sortida del barranc (direcció SE). Aviat s’arriba a un serrat des del qual es veu
    la Noguera Pallaresa, a la dreta de la marxa, i on el camí torna a canviar de direcció, ara per anar cap al nord. Es passa sota una línia elèctrica i tot seguit es fa una ziga-zaga per guanyar alçada i arribar a la cova de la Serpent, indicada amb una senyal.
  • 5,5 km - 1 h 30 min - Cova de la Serpent (680 m) Passada la cova el camí s’enfila de nou fent un seguit de marrades que porten directament cap al peu de la paret de roca. Just sota el penya-segat el camí gira a la dreta cap a una torre d’alta tensió des de la qual es veu perfectament el barranc de l’Infern. Poc després el camí comença un ràpid descens per arribar a la carretera.
  • 6,7 km - 1 h 45 min - Carretera (550 m) Per tornar a la font de la Figuereta cal creuar la carretera i caminar entre la carretera i el riu, cap a la dreta, fins al túnel, a l’entrada del qual s’agafa l’antiga carretera ara convertida en un pas de vianants. Després de passar de llarg els barrancs de l’Infern
    i Llabró, l’antiga carretera torna a sortir a la C-13, on cal caminar per l’andana els darrers 200 metres per arribar a la font de la Figuereta.
  • 9 km - 2 h 15 min - Font de la Figuereta Final de l’itinerari.