EL CASTELL DE LLORDÁ
Veure fotos
Document PDF
SI SI SI SI SI SI SI SI NO SI

Accés amb vehicle: Des de Tremp, agafar la carretera C-1412 de Tremp a Isona i Ponts. Pocs quilòmetres després de passar Isona cal prendre, a mà esquerra, la carretera que duu a Llordà.

Mapes: Comarcal Pallars Jusa

Descripció de l'itinerari
  • Inici de l’itinerari. Llordà (700 m) A la part alta de Llordà neix una pista a mà dreta que duu cap al castell de Llordà. A l’inici d’aquesta pista es troba la senyal d’inici d’itinerari, des d’on cal agafar el camí que marxa planer entre un bosc d’alzines i roures paral·lel al barranc de Rater, que queda a l’esquerra de la marxa. Poc a poc i molt suament el camí es va enfilant fins arribar a un collet molt obert anomenat la Basseta.
  • 1,4 km - 30 min - La Basseta (920 m) Des de la Basseta es veu el castell a la dreta (SW), rere una gran penya. Per anar-hi cal caminar per un senderó que va per dalt la carena, esquivant la gran penya per l’esquerra. Un cop
    passada la penya es continua per la carena fins arribar al castell per la seva esquena, des d’on cal vorejar-lo per la dreta per un petit senderó que baixa i en 5 minuts s’arriba a la façana principal.
  • 1,9 km - 45 min - Castell de Llordà (920 m) Per continuar l’itinerari cap a Siall cal tornar enrere pel mateix camí fins a la Basseta. Si es vol tornar a Llordà, cal seguir la pista de terra que surt des del castell i en 30 min s’arriba a Llordà.
  • 2,4 km - 1 h - La Basseta (920 m) Des de la Basseta es veu Siall en sentit contrari al castell. Cal continuar pel senderó que va per dalt la carena en direcció a Siall (NE). Poc a poc, el camí va decantant-se cap a la dreta de la carena. Passat un petit tossal s’arriba a una antiga pista de desembosc en força mal estat.
  • 3,4 km - 1 h 15 min - Pista (960 m) Es continua per la pista uns metres fins arribar a un collet.
  • 3,5 km - 1 h 20 min - Collet (960 m) En el collet es recupera el senderó (a la dreta de la marxa), que a partir d’aquí deixa la carena per avançar pel vessant nord amb el barranc a l’esquerra. El camí puja suaument i entra
    en un bosc de pins repoblats. Al sortir del bosc torna a aparèixer, al front de la marxa, Siall, i el camí baixa suaument per anar a creuar el barranc.
  • 3,9 km - 1 h 30 min - Barranc (985 m) El camí puja fort per l’altra vessant fins sortir a una pista senyalitzada amb un pal.
  • 4,2 km - 1 h 40 min - Pista (1.015 m) El camí vell de Siall creua la pista perpendicularment i es decanta a l’esquerra per continuar pujant recte cap a Siall.
  • 4,7 km - 1 h 50 min - Pista (1.045 m) Es creua una pista i es continua pujant pel camí en direcció a Siall.
  • 5 km - 2 h - Siall (1.085 m) Fi de l’itinerari.
  • Fora de l’itinerari, i per completar la visita a la zona, un dels millors exemples d’arquitectura romànica religiosa és Santa Maria de Covet, declarada monument nacional l’any 1921. Covet està situat molt a prop de Llordà. Des de Llordà cal tornar a la carretera C-1412 i continuar cap al coll de Comiols. Abans d’arribar a Benavent es troba a la dreta un trencant que du a Covet. Santa Maria de Covet té un aspecte exterior sobri i auster, si no és per la portalada, profusament esculpida i de gran riquesa formal i iconogràfica. L’interior destaca per la riquesa d’ornamentació escultòrica figurativa, vegetal i geomètrica.
  • El castell de Llordà situat en un privilegiat mirador natural sobre tota la Conca Dellà, es un dels exemples de palau o residència senyorial del romànic millor conservats a Catalunya. Actualment el recinte del castell consta de les ruïnes d’una torre, un petit fragment del que fou l’església de Sant Sadurní, amb gran part del campanar, i el cos del
    castell pròpiament dit completament restaurat. Sembla que el castell acabà de construir-se en els anys en què en fou senyor Arnau Mir de Tost, qui el comprà l’any 1033 al comte Ermengol. D’aleshores ençà no va patir modificacions posteriors, sinó que simplement es va anar
    deteriorant i enrunant, de manera que l’estructura llombarda original de meitat del segle XI es pot apreciar avui dia gràcies al projecte de restauració començat l’any 1997 i que encara està en curs.
    El recinte i l’interior del castell de Llordà es pot visitar, per informarvos de l’horari cal trucar a l’Oficina d’Informació i Turisme de d’Isona (tel.973 66 50 62).