Volta al pantá de Utxesa

Agradable i fàcil itinerari, perfectament senyalitzat, que ens permet contemplar una de les zones més importants de concentració d'aus aquàtiques de la província de Lleida. Encara que es tracta d'un embassament creat per l'home, es tracta en l'actualitat d'un lloc naturalitzat, envoltat de zones humides on es concentren gran nombre d'espècies de avifauna de gran valor ecològic.

Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI SI SI SI NO SI

Sortint de Lleida per la N-IIa, una vegada travessat Alcarràs, s'ha d'agafar un desviament a l'esquerra per la LP-7043 fins a Torres de Segre. Des d'allà seguir les indicacions fins a l'embassament d'Utxesa. Deixarem el cotxe al Centre d'interpretació i acollida al visitant.

Descripció de l'itinerari
  • Sortint en direcció sud i creuant el canal per la passarel·la, a la nostra esquerra surt la sendera que ens dirigeix cap a la bora de   l'embassament.
  • A 500 metres trobem una pista que discorre entre cases i l'embassament.
  • A 1 km trobem un àrea de descans; la pista transcorre a la bora de l'embassament.
  • En el km 2,2 la pista gira a la dreta i nosaltres seguim una senda que segueix recta fins a una carretera. En aquest punt ens trobem a la cua de l'embassament. Girarem a l'esquerra i seguint la carretera trobarem un observatori, on cal desviar-se cap a l'esquerra per una senda per als vianants que discorre al costat de l'embassament.
  • En aquest tram la senda passa per unes franges rocoses amb unes bones vistes a l'embassament durant 1 km fins a altre observatori. A partir d'aquest punt el camí discorre per una carretera durant 0.5 km fins a una corba a l'esquerra, on deixarem la carretera per a seguir per una senda que torna al costat de l'embassament durant 800 metres.
  • Finalment trobarem un pont que creua l'embassament. Creuarem, trobarem un encreuament i ens dirigim cap a l'esquerra.
  • A 1 km trobem del punt de partida.

VEGETACIÓ:

• L'embassament d'Utxesa és un espai singular situat en l'extrem sud occidental de la Depressió Central catalana que reuneix sistemes naturals de notable diversitat de flora i fauna.
  • L'embassament és d'origen artificial, originat per la construcció de tres dics que retenen les aigües del canal de Serós. Aquest embassament artificial de les aigües ha creat una xarxa de llacunes -Utxesa, Ximo i Bergebut- que constitueix en l'actualitat la zona humida mes extensa de tota la Depressió Central.
  • Els marges de l'embassament estan coberts per una vegetació helofítica (té una part dintre de l'aigua i l'altra fora) densa i bé conservada que permet la vida de nombroses aus aquàtiques.
  • Els canyars i els joncars es reparteixen l'espai; dintre de l'aigua, el canyar comú i en les parts mes externes, els joncars i altres comunitats d'ambients humits que apareixen de forma més aïllada i espontània: els joncars de terra baixa i gramínies altes de sorres humides.
  • En les proximitats de l'aigua de les cues de l'embassament trobem comunitats halófilas (que creixen en terrenys salins), representades per herbes tipus salicórnies.
  • Els boscos de ribera apareixen molt fragmentats i són acompanyats per herbes higròfiles (que necessiten molta aigua). Els marges dels corrents d'aigua permeten la penetració en aquestes terres seques de les úniques plantes euro-siberianes que poden viure: ranuncles i orquídies.
  • En les àrees més seques per sobre de l'embassament trobem algunes comunitats interessants de farigolars secs.

FAUNA:

• Aquest itinerari es caracteritza per la presència d'avifauna associada a hàbitats aquàtics. Cap destacar la presència de martinet blanc, agró roig, bernat pescaire, ànec blanc, ànec collverd, morell cap-roig, xibec, ànec cuallrag, ànec cullerot, ànec grisset, ànec xiulador, àguila pescadora, arpella vulgar, blauet, cabussó emplomallat, cigonya, corb marí.
  • A tot el llarg de l'itinerari trobarem cartells explicatius que ens ajudaran a identificar les diferents aus que ens anirem trobant.