TRAVESSA DEL PORT DE RUS,
DE LA VALL DE BOÍ A LA VALL FOSCA
De vell antuvi la travessa del Port de Rus constituïa una de les principals vies de comunicació de la vall de Boi. Així, els estadants que volien fer les aigües a Caldes de Boi havíem de passar per aquest altiu Port. La carretera que creua l'embassament d'Escales no existia. Pujar pel port de Perves allargava encara més la sortida. Avui en dia, amb la nova xarxa de carreteres, se'ns fa difícil entendre la importància de colar per ports com el de Rus.

El punt de partida de la travessa és Taüll. En el primer tram podem gaudir d'un paisatge protagonitzat per boscos de pi negre, bedolls i diversos arbustos. Un cop creuat el riu de Sant Martí la vegetació canvia totalment. Al fons, ja s'entreveu el port de Rus. Des d'allà podem davallar pel barranc de la Coma del Port. Després de creuar el riu Riqüerna recorrem senders que transcorren entre marges de pedra que ens apropen, entre boscos d'avellaners, cirerers i algun freixe, al llogarret de Cabdella, en la capçalera de la Vall Fosca, presidida per una ermita romànica.

Distància
Veure fotos
Document PDF
Track GPS Garmin
camí d'anada i volta? Primavera Estiu Tardor Hivern Covertura movil Mal temps Dur pla hi ha fonts? bonics paisatges

Sortim de Taüll vers les pistes d'esquí.
3,2 km Marcat revolt de la carretera a la dreta. Som en el pont de Sant Martí. Zona d'aparcament.
Com que es tracta d'una travessa caldrà tenir present que el recorregut s'inicia a la vall de Boi mentre que es dóna per finalitzat a la vall Fosca.

• Abans de creuar el barranc prenem a l'es­querra un camí carreter (1702 m). Un cartell ens indica el sender que coincideix amb el sender de Gran Recorregut (Gr.) 11 -20. Bona part de l'excursió ens acompanyaran les marques blanques i vermelles que senyalitzen l'itinerari.
  • 10 min. Antiga gravera. En acabar l'extrac­ció de pedra, un cartell ens indica la direcció a seguir.
    Ens anem endinsant en la vall del riu sant Martí. Per l'altre costat va una pista que aviat s'acaba.
    En aquest primer tram recorrem un bosc de pi negre però hi trobem altres arbres que com­parteixen espai com el bedoll, i fins hi tot algun avet, en l'altre vessant. També hi ha arbustos com avellaners, bàlecs, ginebrons i una bona munió de flors boscanes.
  • 1 h. Per l'esquerra s'incorpora el rierol que baixa dels estanys de Pessons. Un xic més amunt forma un bell salt. Enllà, sobre el camí, trobem la cabana de la Pleta de la font de Sant Martí o dels Pessons (2008 m).
    A les nostres espatlles tenim el port de la Gelada que comunica la vall de Boi amb la vall de Barrades, capçalera de la Noguera Ribagorçana.
  • 1h 08 min. Creuem a gual el riu de Sant Martí. El camí va a cercar un contrafort a ponent per fer menys feixuga la pujada. Des d'aquí la vegetació canvia totalment, la varietat d'espècies que gaudíem fins aquí es limita al glever d'alta muntanya i el neret. Al fons ja en­treveiem el port de Rus entre el Castell de Rus (al nord) i el Tossal de la Mina (al sud-oest). Pugem pel barranc del Port.
  • 2h 25 min. Port de Rus (2612 m). A llevant se'ns obra una extensa panoràmica. Als peus, la dotada del barranc de la Coma del Port per on davallarem. Com a teló de fons el Montsent de Pallars, Montorroio i el pic de la Pala Pedre­gosa. En un terme intermig, el pic de l'Espasa, sobre la collada de la Font Sobirana, entre l'estany Tapat i l'embassament de Sallente, ja en la Vall Fosca.
    Podem ascendir al Castell de Rus, a l'esquerra, en trenta minuts.
    El camí se segueix en descens fent giragonses.
  • 1h 50 min. Cabana de la Pleta de les Ecues (1964 m). El Gr. s'enfila vers la collada de la Font Sobirana. Nosaltres reculem una cinquantena de metres i baixem al barranc del riu Riqüerna.
  • 2h 05 min. Creuem el riu per sobre d'una palanca al costat d'una bella cascada. Anem pel Solà de Riqüerna. En aquest vessant de la vall només hi ha pastures de dall mentre que en l'aiguavés oposat veiem un esponerós pinar.
    Aviat el sender transcorre entre marges de pedra. El terra encara en molts indrets està enllosat.
    A mesura que ens apropem a Cabdella, travessem diversos tipus de boscos d'avella­ners, després cirerers i algun freixe i, fins i tot, un vell om.
  • 5 h. Llogarret de Cabdella (1431 m) en la capçalera de la preciosa Vall Fosca, està presidit per una encisadora ermita romànica sota l'advocació de Sant Vicenç, amb un curiós campanar de torre quadrada i arcuacions llombardes.
    Un cop arribats a l'ermita romànica de Cabdella, enmig del paisatge meravellós de la Vall Fosca, el traçat programat arriba al seu punt i final.