RUTA DE L'ESTANY D´IVARS

L'estany d'Ivars d'Urgell va ser el llac més gran de la geografía Catalana, fins que fa mig segle es va dessecar per destinar l'aigua per a ús agrícola.

Convertit ara en estany, encara es conserva part de la fauna i flora que componia aquest ecosistema.

Distància
Document PDF
Per BTT
SI SI NO SI SI SI SI SI SI SI

Dificultat: poca. És una ruta força plana. Cal evitar les hores més caloroses de l'estiu.

Mapes: comarcal Pla d´urgell

Descripció de l'itinerari
  • 0,0 km. La ruta comença a Vila-sana. Ens hem de situar al carrer de Castellnou i seguir-lo fins que ens trobem als afores del poble en direcció sud-est. Anirem seguint aquest camí.
  • 2,7 km. Abans d'arribar a Castellnou de Seana, trobarem un camí asfaltat. El seguirem fins a arribar al poble i el vorejarem fins que trobem la bifurcació del camí. Un va cap a Barbens i l'altre cap a Ivars d'Urgell. Nosaltres anirem en direcció a Barbens.
  • 6,1 km. Trobarem la carretera LV-3344. La creuarem amb compte i seguirem en direcció a Barbens.
  • 8,2 km. Barbens. Al poble hi podrem visitar l'antic castell dels templers, actualment seu de l'ajuntament. En aquest edifici hi trobarem escuts dels cavallers de la creu i una antiga torre de defensa. Podrem gaudir de la bella creu de terme del poble del Bullidor, que actualment està a la plaça de l'Església de Barbens, i de la impressionant casa dels Veciana, amb les seves característiques torres, els cimboris. Un cop feta la visita, haurem d'anar cap a la pista poliesportiva. D'allí seguirem cap al nucli agregat del Bullidor. Sortirem, doncs, del poble en direcció nord seguint una pista asfaltada.
  • 10,1 km. Trencarem cap a l'esquerra per un camí que va directe al Bullidor. Travessarem aquest nucli i seguirem en direcció cap al bell casalot de Montalé
  • 11,9 km, una antiga masia ja documentada el segle XII. Un cop siguem a Montalé, girarem a l'esquerra pel camí principal fins que arribem a la carretera LV-3338 i l'agafarem en el tram que porta fins a Ivars d'Urgell
  • 14,2 km, on podrem visitar les cases i les dues places del nucli antic. Després ens dirgirem a l'antic estany. Sortirem d'Ivars d'Urgell en direcció a l'estany dessecat. Abans d'abandonar el nucli urbà trobarem un encreuament de camins. Nosaltres haurem de seguir en línia recta.
  • 15,6 km. Trobarem una bifurcació del camí i haurem de seguir cap a la dreta. Trobarem unes granges, i poc després
  • 17,8 km. tindrem la impressionant vista d'allò que va ser l'estany d'Ivars i Vila-sana, dessecat a mitjan segle XX –en la seva època era l'estany d'interior més gran de Catalunya. Ara el tornen a emplenar, y es força bonic.
  • (L'Estany d’Ivars es convertirà en el més gran de Catalunya, tindrà un total de 132 hectàrees, 97 de les quals seran inundables i 35 de zona perifèrica. El projecte de restauració preveu la declaració de Refugi de fauna Salvatge, amb la construcció d’illes artificials per a la creació d’hàbitats naturals diversos. No estarà permesa la caça, però sí la pesca controlada i una part de l’estany serà navegable. )
  • Després de gaudir d'aquest espectacle natural seguirem pel camí fins a trobar el canal.
  • 20,4 km. Creuarem el canal i seguirem recte fins que trobem un camí principal que ens creuarà
  • 20,9 km. Seguirem aquest camí per l'esquerra fins a arribar a Vila-sana
  • 24, 1 km, lloc des d'on havíem començat la ruta.