CAMÍ VELL DE MONTSOR

Sobre els penya-segats de conglomerats que separen els dos Pallars i en una de les millors balconades de la conca de Dalt es troba Montsor, un poble deshabitat des dels anys setanta sobre el qual volen sovint el voltor i el trencalòs. Aquest és un itinerari aeri, d’àmplies i impressionants panoràmiques, ideal per als qui agrada fruir de l’horitzó llunyà.

També és itinerari d’un alt significat històric perquè transcorre per una via de comunicació que en temps antics va ser de gran importància, el camí vell de Montsor, utilitzat per anar del Pallars Jussà al Sobirà abans que no s’obrís el pas estable pel congost de Collegats al segle XVII.

Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
NO SI NO SI SI SI NO SI SI SI

Carretera C-13 - Àrea de descans del barranc de Montsor (545 m).Des de l’àrea de descans cal caminar uns 25 metres per la carretera C-13 en direcció a Sort per agafar una pista a l’esquerra que marxa cap al nord, indicada amb el senyal d’inici d’itinerari.

Mapes: Comarcal Pallars Jussa

Descripció de l'itinerari
  • La pista es bifurca de seguida: cal seguir per la de la dreta que duu a una antiga pedrera.
  • 0,1 km - 3 min - Pedrera (550 m) Sense entrar a la pedrera la pista gira a la dreta i de seguida es converteix en un senderó que entra al bosc on comença a fer ziga-zagues per superar terrasses i alçada tot vorejant la pedrera. Un cop per sobre la pedrera es creua una pista perpendicularment i es continua pujant fent ziga-zagues, seguint aproximadament la línia elèctrica i endinsant-se al barranc.
  • 1,5 km - 45 min - L’Arreposador (750 m) Quan el camí arriba a la carena (el barranc de Montsor queda a l’esquerra) es troba el senyal de l’ Arreposador. És una zona pedregosa en la qual els estrats formen unes escales o grades.
    El camí supera aquestes grades en direcció nord, carena amunt, fent grans ziga-zagues i decantant-se al final cap a l’esquerra, de nou cap al barranc de Montsor. Es continua guanyant alçada per una zona coneguda com les marrades de Montsor fins arribar a sortir de nou a la carena en un punt d’espectaculars vistes cap al tossal Gros i els rocs de Queralt.
  • 3 km - 1 h 20 min - Marrades de Montsor (940 m) El camí es decanta de nou cap al barranc de Montsor, planeja uns metres i torna a guanyar alçada fent més ziga-zagues fins arribar al coll de Montsor.
  • 4,5 km - 1 h 45 min - Coll de Montsor (1.060 m) El camí desemboca finalment en una pista que cal agafar a l’esquerra, carena amunt. Abans, però, es pot caminar cap a la dreta fins al capdamunt del tossal Gros, des d’on hi ha una espectacular panoràmica.
  • 5,8 km - 2 h 05 min - Cruïlla de pistes (1.150 m) Sota mateix de la penya on hi ha el poble de Montsor la pista desemboca en una altra pista més transitada. Es segueix recte, voltant el poble, que queda a l’esquerra de la marxa i aixecat sobre la penya. Un cop sembla que es passi de llarg el poble es troba una nova pista a l’esquerra en força mal estat que s’enfila directament a Montsor.
  • 6,8 km - 2 h 20 min - Montsor (1.215 m) Un cop a Montsor cal dirigir-se a la part alta del poble on es troba un pal de direcció.
  • A partir d’aquí l’itinerari es dirigeix cap a la cresta de Gelat, a l’altre vessant del barranc de Montsor, per descendir pel seu llom sempre per corriol. Des de la senyal cal travessar un camp abancalat avall per trobar el camí de la font a la dreta, de baixada cap al fons del barranc. Un cop creuat el barranc el camí remunta suau per l’altre vessant fins sortir a la cresta de Gelat.
  • 8,6 km - 2 h 45 min - Colletó de la Cresta de Gelat (1.195 m) Es troba un pal direccional i es segueix cap a l’esquerra per un sender que continua per la cresta, sempre en direcció sud.
  • 10,5 km - 3 h 10 min - Salt del Llop (1.040 m) Quan la cresta queda tallada de sobte cal desviar-se a l’esquerra, direcció est, per trobar un pas amb una cadena que permet descendir amb comoditat. Passat el salt del Llop es flanqueja a la dreta per retornar a la cresta i seguir avall fins arribar a una estructura de ferro situada al capdamunt d’un petit promontori de la carena.
  • 10,9 km - 3 h 20 min - (1.015 m) Des de l’estructura de ferro el camí continua una mica cap a l’esquerra (vessant est) per on es troba un bon pas per baixar. Es retorna a la carena i es troba una senyal clavada a la roca que indica el senderó que permet arribar a la roca Foradada (es tracta d’un pas en una feixa de roca penjat sobre el precipici). Seguint avall, aviat s’arriba a una altra paret que no es pot superar pel recte. El pas s’ha de tornar a buscar cap a l’esquerra on hi ha una canal amb vegetació per la qual es pot baixar. A partir d’aquí el camí va per una zona de matolls i bosc, descendint més suaument i sempre per la carena fins arribar a la cambra d’aigües de la central hidroelèctrica de la Pobla de Segur.
  • 13,5 km - 3 h 40 min - Cambra d’aigües (720 m) Es creuen un canal i les canonades i s’agafa una pista a l’esquerra i avall, paral·lela als tubs. Quan la pista fa un revolt cap la dreta s’agafa una pista secundària, a l’esquerra de la marxa, que continua pel costat dels tubs primer i que després marxa cap a la dreta fins arribar a creuar una sèquia. A l’ arribar al costat d’un dipòsit d’aigua s’agafa un senderó que baixa a la Pobla de Segur.
  • 15 km - 4 h - La Pobla de Segur (540 m) El camí acaba en un carrer de la Pobla que cal agafar avall fins trobar la senyal informativa de l’itinerari. Es trenca a l’esquerra per sortir a la carretera C-13 que cal agafar cap a l’esquerra de nou, direcció Sort. Seguint la carretera s’arriba a l’àrea de descans del barranc de Montsor, punt d’inici de l’excursió.