Ascensió al santuari de Sant Salvador del Bosc
A la serra del Montsec de Rúbies, prop de Llimiana, es troba el santuari d'origen romànic de Sant Salvador del Bosc, conegut popularment com a Sant del Bosc, en un entorn d'imponents cingles i a una considerable altitud.
Distància 15,00 Km
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI SI SI SI NO SI
Des de Tremp, Àger o Balaguer, si es va en cotxe, o des de l'estació de Cellers, si es va en tren, cal seguir la carretera C-13 en direcció a Terradets i desviar-se cap a Llimiana per la carretera LV-9121.Es travessa el pont de l'embassament de Terradets-Cellers (a 600 m de l'esmentada estació de tren) i, 1,5 km després (2,1 km gairebé plans des de l'estació), passat el riu Barcedana, s'agafa a mà dreta la carretera vella que porta a un aparcament contigu (cota 390 m) i a l'inici de la pista que segueix paral·lela al riu per la seva riba dreta.Mapes: Comarcal La noguera
Descripció de l'itinerari
  • Amb un vehicle tot terreny seria possible pujar per l'esmentada pista (cada vegada en pitjor estat ), i per un trencall de més amunt, fins als primers 4,4 km, a la cota 640 m, just quan comencen els cent revolts del camí; però no es tracta d'estalviar paisatge ni caminada. Als 2,5 km la pista travessa el riu de Barcedana sense pont i, si baixa aigua o pot ploure, comencen les dificultats per als vehicles normals, que s'incrementen així que es guanya altitud pel mal estat de la pista, motiu pel qual es recomana la sortida a peu des de baix i gaudir de tota la diversitat de l'entorn seguint el GR1-4.
  • Com s'ha dit, la pista puja per la solana, cap a l'est sud-est, seguint el riu de Barcedana fins a travessar-lo (466 m, 2,5 km, 35 min) i entrar a l'obac ombrívol del Montsec.
  • 500 m més amunt, en un trencall (495 m, 3 km), es deixa la pista i el GR-1-4 girant totalment a la dreta per una altra pista que es va fent més estreta progressivament. Cal fer un revolt i seguir cap al sud-est fins a un altre trencall (570 m, 3,7 km), on se segueix pel camí de la dreta.
  • El camí ha anat girant cap al sud i, després de travessar un rierol, se surt a una pista que ve de la pista principal (624 m, 4,3 km).
  • 100 m més amunt, en una petita clariana (640 m, 4,4 km, 1 h 10 min), s'acaba aquesta pista i comencen els cent revolts: és el punt ja esmentat al qual es podria arribar amb un vehicle tot terreny.
  • 200 m més amunt es troba el primer dels cent revolts (688 m, 4,6 km) amb la imatge de Sant Antoni.
  • Aqui podem anar a visitar les restes de l´ermita de Sant Miquel.
    Iniciem l'aproximació a peu seguint el camí de l'esquerra, deixem a la dreta el camí que ens duria al Santuari de Sant Salvador del Bosc. Descendim per la pista en direcció al Barranc del Llau dels Castellots, al arribar al barranc la pista es per i remuntem el Barranc (fites), al poc girem a l'esquerra en direcció al coll del turo que tenim a l'esquerra on al seu cim es troba l'església de Sant Miquel de Llimiana (610 m.). A 10 minuts de l' imatge de Sant Antoni.
  • Amb el revolt número cent, s'arriba a l'ermita (1.288 m, 7,2 km, 2 h 18 min).
  • Hi ha un refugi en rehabilitació on es pot passar la nit
  • Es desfà el camí en 1 h 50 min (3 h 50 min en total).

• (opció) Des del collet esmentat (1.196 m), si es vol allargar la ruta, es pot pujar fins al tossal de la Torreta (1.677 m), el cim més alt del Montsec de Rúbies i, per ben poc, també el més alt de tot el Montsec. Primer caldrà seguir pujant cap al sud per l'obac del Montsec per un camí amb uns altres 40 revolts, per un terreny més esclarissat i menys pendent que el dels cent revolts, fins al final d'una pista de repoblació forestal (1.435 m, 8,6 km, 3 h). Aquí ja es podrà pujar recte amunt pel bosc jove i, 800 m al sud, després de travessar una altra pista que porta per l'oest a la portella Blanca (1.406 m), arribar sense pèrdua al cim (1.677 m, 9,4 km, 3 h 35 min). És a dir, 1 h 15 min en pujar i 1 h en baixar, 2 h 15 min en total a afegir a la durada de la ruta.