Figuerola de Meià a la Ermita Santa Margarida de Munnar

Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI SI NO SI SI NO SI

L'itinerari comença a Figuerola de Meià.

Mapes: Comarcal La Noguera y Alpina Montsec

Descripció de l'itinerari
  • 0 h 0'. Desde el poble de Figuerola de Meià (760 m). Les cases estan escampades, però cal fer una visita al seu abandonat nucli antic, que manté l'estructura d'una vila closa, visitant el seu Castell. Prenem la carretera d'accés al poble des de l'Alt de Fontllonga, a la carretera C-13. Hi anem per l'esquerra.
  • 0 h 05\ Prenem un camí carreter que surt per l'esquerra. Anem baixant cap a un fondal.
  • 0 h 12\ Creuem un camp conreat. La pista continua a l'altre extrem.
  • 0 h 15'. Agafem un sender que surt per la dreta. En un primer moment el camí passa pel costat d'un marge de pedra seca a la dreta. Poc després haurem d'anar seguint les fites que ens ajuden a orientar-nos. Ens dirigim cap al turó de la Moixa, que veiem a llevant.
  • 0 h 29'. Collet al peu de la Moixa (736 m). Des d'aquí agafem un corriol que s'enfila al nord per pujar al tossal.
  • 0 h 35'. En el cimal del tossal trobem les runes de l'ermita de Sant Joan (757 m) amb un pilaret construït en el primitiu emplaçament de l'església. Una placa ens ho recorda. Bona vista sobre els rodals i l'establiment dels fronts descrits anteriorment. Localització UTM: 31T 3 26 136E 46 50 491N, alt. 757 m. Retornem cap al coll.
  • 0 h 39'. Collet de la Moixa. Davallem pel vessant oposat, pel
    nord-est, seguint unes fites.
  • 0 h 52'. Ens incorporem a una pista que prové de la carretera de Figuerola al coll d'Orenga.
  • 0 h 59'. Deixem la pista principal i agafem un trencall a l'esquerra que baixa.
  • 1 h 05'. Passem per sota de la casa del Boix i entrem a un nou camp conreat. Sortim a una collada, a l'esquerra de la qual s'estén el barranc dels Canemars, mentre que per l'altre vessant baixa el rierol de Taulet o de Montnar. Tots dos marxen cap a l'oest, voltant la cinglera de l'Altera. Si baixem uns vuit minuts pel barranc de Teuler, tot seguint el curs de l'aigua, trobarem les restes d'un impressionant molí, actualment enrunat i mig colgat per l'herbassar. L'aigua era presa en una tolia situada més amunt i, un xic més enllà, encara podem veure el canal de conducció. Dins del molí l'aigua feia un salt equivalent als més de tres pisos que tenia l'edifici, i movia una pedra que encara es pot veure al costat de l'entrada a la mina inferior. Sorprèn enormement un molí tan important en un curs d'aigua que actualment és molt minso. Hem buscat dades sobre el molí i no hem trobat ningú que ens hagi pogut explicar alguna cosa. Estem en un racó perdut del món. Localització UTM: 31T 3 25 808E 46 51 466N, alt. 767 m. Després de visitar la construcció, retornem al coll.
  • 1 h 24'. A l'esquerra hi ha la prolongació del serrat de l'Altera cap a la qual ens dirigim seguint l'antic camí de la Baronia al llogarret de Perauba. Passem per sota d'un mas enrunat.
  • 1 h 38'. Una fita a la dreta del sender ens indica un corriol
    perdedor que s'enfila muntanya amunt, seguint alguna fita escadussera.
  • 1 h 48'. Al cim trobem les restes, totalment enderrocades, d'una antiga torre de guaita. A ponent hi ha, encara dempeus, un mur de l'ermita romànica de Santa Margarida. A terra es pot observar l'estructura de l'edifici i l'absis.
Poble de Figuerola
carrer de Figuerola Base del Castell
Cami al l`Ermita deSanta  Margarida
Canal sortida de l´aigua del moli