Volta per la Vall d´Ager (per Colobó)
El Montsec és la muntanya per excel•lència del Prepirineu de les terres de ponent. Ha estat la gran escola de l'excursionisme de casa nostra. Actualment roman pràcticament despoblat però mentre anem trescant hi trobarem per arreu cases, cabanes i pletes que ens indiquen que no sempre fou així. La majoria de les edificacions s'estan ensorrant. Tan afany en construir cases de segona residència mentre bona part del nostre patrimoni s'està caient. Precisament la repoblació de la Noguera, durant l'edat mitjana, començà per la muntanya del Montsec, en lloc de la plana, El conqueridor del castell d'Àger, el cavaller Arnau Mir de Tost, primer s'assegurà el control dels cingles del Montsec, construint castells i llogarrets com els castells de Colobó, el de Pedra, el de Sant Llorenç de la Roca, ... A la vora dels castells es formaren pobles, ermites i petits monestirs, per poder repoblar la muntanya amb una població fidel. Aquests petits pobles i castells medievals avui han desaparegut i només hi resten les ermites i les ruïnes però ens indiquen el per què de l'existència dels vells camins i dels conreus abandonats que avui tot sovint trobem. Els castell de Sant Llorenç damunt de la vila de Corçà encara era habitat l'any 1831. L'Hospital d'Ares o del Montsec al vell camí d'Àger al castell de Pedra ens explica l'existència de l'important camí a l'actual Montsec de Gabrieló.
Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
NO SI NO SI SI SI SI SI NO SI

Des de Balaguer per la C-12 direcció Àger.

Mapes: Comarcal La noguera

Descripció de l'itinerari
  • Tots els camins avui semiabandonats o completament abandonats conduïen a poblets, castells, masos, conreus, ... Aquests senders eren essencials per a la vida quotidiana d'aquella societat agrícola i ramadera del Montsec. Els darrers cents anys, el Montsec s'ha deshabitat per complert, però avui encara es pot seguir els vells camins d'Àger a les Bagasses per Colobó i el corral de Cala Fi. Podem saber pels vells d'Àger que els traginers s'allotjaven a l'hostal de Colobó per continuar cap els atraus del Montsec d'Ares.
    Els camins s'havien de mantenir oberts al bestiar i a les persones. Si entenem la vida dels nostres padrins, entendrem el perquè de la seva existència. Reconstruir-los mentalment i recuperar-los físicament és una part de la nostra obligació històrica que ens ajuda a comprendre millor el nostre país i la nostra cultura.
  • En la part central dels penya-segats del Montsec podem albirar un edifici clar, inconfusible: és l'ermita de Pedra cap on ens dirigim.
  • Prenem una pista situada a l'esquerra del pont sobre el barranc de la Roja.
  • Fem via per la pista, podem fer alguna drecera, tot aprofitant l'antic camí.
  • 42 min Font de Pedra. És una racó força interessant, ben arranjat i amb taules i algun banc. De la font no en surt aigua. Un rètol, instal•lat amb motiu de la tercera diada del camí de muntanya que organitza el Centre excursionista de Lleida, ens indica la direcció a prendre. Les fites i les indicacions amb pintura groga ens ajuda a trobar el camí amb seguretat. Creuem dos cops la pista, que permet l'accés rodat a l'ermita. En la tercera ocasió, deixem el camí cap a la font de Gabrieló i anem a visitar l'església que veiem a l'esquerra tot resseguint la pista.
  • 1 h 05 min Ermita de Pedra, bastida entre els estimballs en un paratge captivador.
  • Reculem fins al camí per on hem accedit a la pista i pugem cap a la font de Gabrieló, segons ens indica un segon rètol posat pel també pel Centre. La pujada esdevé ferma, el terra encara manté, en bona part, el seu empedrat original i va guanyant alçària traçant ziga-zagues que permeten tenir diferents visions de l'ermita i de la vall d'Àger al fons.
  • 1 h 35 min Arribem a la part superior de la primera cinglera. Entrem en l'anomenada graonada mitjana del Montsec, un replà que entrecreua tota la muralla del Montsec d'est a oest. En aquesta plana hi hagué, d'allà en temps, força camps de conreu que justificaven la presència de nombrosos llogarrets, cases de camps i corrals. En aquest tram l'antic camí està pràcticament perdut, però es van col•locar fites i estaques per indicar la millor direcció.
  • Davant nostre veiem el corral de Gabrieló cap a on ens dirigim.
  • 1 h 45 min Corral de Gabrieló (1300 m), al seu costat
    hi ha la font i una bassa. Una de les poques surgències
    d'aquest vessant on encara hi raja aigua.
  • Seguim la pista cap a llevant, creuem una collada. Ja sota d'aquí a l'esquerra surt l'antic camí a Colobó. També es pot seguir el camí carreter que es construir fa uns anys. Abans d'un marcat revolt a la dreta prenem un trencall a l'esquerra que agafa l'antic camí.
  • 2 h 17 min Cova d'en Rossell on s'aprofita l'aixopluc de
    la balma per fer-hi una curiosa casa que pot servir de
    refugi en cas d'emergència.
  • Camí avall, creuem la pista i seguim el sender.
  • 2 h 23 min Ermita de Colobó (1090 m). Un indret ben entranyable per a l'excursionisme ponentí. En el seu interior s'hi havia habilitat un refugi de muntanya que depenia de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya però els brètols van anar poc a poc fent-lo malbé fins que es tancà al públic. Avui encara es manté en un estat veritablement penós. Fins ara només s'ha refet la teulada. Es va obrir la pista que hem anat entrellaçant amb la intenció de permetre les obres de millora de l'edifici, han passat els anys i s'han gastat més diners en l'obertura del camí carreter que en la reforma del temple.
  • El camí de tornada a Àger passa per sobre de l'antiga font de Colobó d'on tampoc brolla aigua.
  • 2 h 51 min Casa de Massanyer, on prenem una pista. Anem en direcció al poble d'Àger que veiem davant.
  • En una cruïlla agafem el trencall recte que ens duu per l'antic camí, prop de la font de Menàrguens i per darrera del càmping fins al poble on hem iniciat l'excursió (3 h 25 min).
    Per resseguir amb comoditat aquesta excursió caldria consultar el mapa El Montsec de l'Editorial Alpina (edició vella) i la guia excursionista El Montsec i muntanyes veïnes del nostre consoci Manuel Cortés.