EXCURSIÓ A L'ERMITA D'ORONERS I SANT JUST

El recorregut que us proposem ens permet visitar dues belles raconades de la vall d'Àger. Es tracta d'un circuit circular on, primerament, anirem a l'ermita romànica dels Oroners i, després, ens arribarem al llogarret abandonat de Sant Just. Són dos elements del nostre ric patrimoni arquitectònic que resten abandonats i desconeguts per tots. Fins i tot, els excursionistes ens hem de sentir un xic culpables. Afortunadament, hi ha muntanyencs con en Pep Godoy i la seva colla: n' Antonio Cots, en Josep Sierra i el tristament desaparegut Jesús Lorés que ha dedicat molts caps de setmana a recuperar l'antiga xarxa de camins de la zona.

L'excursió no és gaire llarga i no presenta, en general, massa dificultats d'orientació.

Distància
Document PDF
Sol fins a Orones
SI SI NO SI SI SI SI SI NO SI

Anem per la carretera C-12 d'Àger a l'estació de trens. 250 metres abans d'arribar al trencall al poble de l'Ametlla hi ha un camí carreter que surt a la dreta (sud) on aparcarem (406 m). O millor encara si per arribar-nos-hi ho fem mitjançant el tren i davallem a la propera estació de trens d´Ager.

Mapes: Comarcal La Noguera y Alpina Montsec

Descripció de l'itinerari
  • Aixem per un camí carreter vers l'embassament de Camaras s a en direcció sud-est. A la dreta hi trobem una planta d'ametllers.
  • 4 min Passem a frec d'una caseta d'un transformador de la llum. Enfront gaudim de la bella silueta del castell i l'ermita de la Baronia de Sant Oïsme. Darrera , les cingleres del Montsec de Meià o de Rúbies i fins i tot arribem a distingir la Pedrera de Meià en el camí al llogarret de Rúbies.
  • 7 min Prenem un camí carreter que surt a la dreta. Uns metres més avall surt l'antic camí d'Oroners a Sant Oïsme amb trams empedrats, que malmeté l'embassament de Camarasa. Però encara podrà servir com a drecera per aquells que vulguin escurçar l'excursió i no arribar a Sant Just. El vell camí baixa a la via del tren.
  • 10 min Deixem el camí carreter, que acaba uns metres més enllà , i anem per la dreta per un corriol perdedor per descendir a un barranc secundari. En els primers metres creuem un tub que davalla al rierol i que no hem de seguir.
  • 13 min Creuem el barranc de Marcó (356 m). En remuntar per l'altre vessant el viarany es veu més evident, tot seguint unes fites.
  • 16 min Passem a tocar de la casa vella d'en Saura (374 m) tristament enrunada. En el seu moment devia de ser una casa important, a la façana meridional hi destaca una porta amb pedra adovellada. Per sota, amagades sota unes roques, hi ha unes petites cabanes abalmades que no arribem a veure. Al fons de la barrancada veiem, dalt d'un turó , el llogarret de Sant Just i la granja del Molí d'en Guàrdia per on anirem després.
  • La sortida del mas no és gaire evident, anem baixant suaument vers el riu. Passem per damunt d'unes roques vermelles.
  • 22 min Trobem dues fites altes al costat del camí. En el trajecte fins a Oroners anirem localitzant d'altres pilones de pedra al marge del sender. Desconeixem la seva funcionalitat. Més avall hi ha la palanca (356 m) bastida amb troncs i un passamà que ens permet travessar el riu Fred de Pui. Remuntem per l'altre vessant.
  • 32 min Cruïlla. Per la dreta va el sender que ens durà a Sant Just per on anirem després de visitar Oroners.
  • Marxem per l'obac de la muntanya; la vegetació és mostra més ufanosa i amb més variació de plantes. Anem per una cofoia roureda. Pel contrari , al solell , les plantes són més seques : amb matolls de romer, carrasques i argelagues. A la vora del riu veiem un agradable bosc de ribera.
  • 42 min Nou encreuament. Se'ns incorpora per l'esquerra el camí que puja de la via del tren. Anem per la dreta sobre una xarxa metàl·lica de protecció de la via del tren. El sender és més evident. La vista no s'aparta de la bella postal de la Baronia de Sant Oïsme.
  • Una mica més enllà trobem una primera casa de les dels afores de l'antic llogarret d'Oroners que a principis dels anys 20 del segle passat fou parcialment cobert per les aigües de l'embassament, així com la totalitat de les terres de conreu. Circumstància que obligà a abandonar als seus habitants el poble.
  • Passem per la vora d'altres restes del poble. Uns metres més enllà cal estar amatents.
  • 47 min Bifurcació de camins. Cal deixar el camí vell a Santa Linya per agafar un corriol a mà esquerra i direcció amunt. Anem per una feixa al peu de l'anomenat Penyal de la Mare de Déu.
  • 57 min Ermita de la Mare de Déu del Remei d'Oroners (449 m) de factura romànica sobre l'embassament de Camarasa. A sobre es veuen els vestigis del que fou castell d'Oroners. Després de visitar l'esglesiola retornem per la feixa per on hem vingut.
  • 1 h 03 min Sortim al camí d'Oroners a Santa Linya i anem per l'esquerra.
  • 1 h 10 min Tornem a passar per damunt del caient de la via del tren. En acabar la xarxa de protecció hi ha el senderó, a mà esquerra, per on hem vingut. El camí principal baixa a la via del tren i abans d'un túnel pren l'antic camí empedrat d'Oroners a la Baronia de Sant Oïsme que ens permet escurçar considerablement l'excursió encara que sense veure el llogarret de Sant Just. Anem per l'esquerra.
  • 1 h 16 min Passat un barranquet secundari, deixem el sender que baixa a la palanca sobre el riu Fred de Pui per on hem vingut i prenem un corriol que surt a l'esquerra. El camí és menys clar però simplement és qüestió de posar cura a seguir les nombroses fites. Anem per una bella roureda.
  • 1 h 29 min A l'altre costat veiem les restes del molí d'en Guàrdia. El riu fa un petit meandre i forma una sorollosa cascada. Davallem cap al riu on trobem un atapeït bosc de ribera format per xops, aurons, freixes, figueres i plantes enfiladisses com l'heura que lluiten per la llum.
  • 1 h 31 min Travessem el riu Fred de Pui per un pont (375 m).
  • Anem a l'esquerra on hi ha una caseta de captació d'aigües i prosseguim per un camí carreter paral·lel al riu.
  • 1 h 33 min Cruïlla de camins. A la dreta hi ha l'entrada a la granja del molí d'en Guàrdia. Anem a l'esquerra creuant el rierol.
  • 1 h 35 min Nou encreuament. Marxem a l'esquerra. Hem de travessar a gual el rierol Fred de Pui. Només passar-lo prenem un sender que surt recte amunt.
  • 1 h 37 min Sortim a una pista però continuem recte per l'altre costat on surt l'antic camí a Sant Just. L'anem resseguint amb l'ajut d'alguna pista. A l'esquerra tenim la pista que mena a uns camps propers.
  • 2 h 00 min Arribem al llogarret de Sant Just (484 m). Les cases estan ensorrades pel pas dels anys i l'oblit dels humans. Només queda en peu l'esglesiola, encara que no pas per gaire temps, potser. Els edificis superiors formen una placeta en la part més alta.
  • Retornem pel camí que hem vingut.
  • 2 h 17 min Tornem a travessar a gual el rierol i anem pel sender riberenc fins l'entrada de la granja.
  • 2 h 19 min Agafem el camí encimentat de l'esquerra i amunt.
  • 2 h 25 min Prenem un ramal que surt a mà dreta.
  • 2 h 29 min Sortim a la carretera C-12 prop del quilòmetre 207. Anem a la dreta.
  • 2 h 40 min Arribem al camí carreter on hem iniciat l'excursió.

Text : Pep Godoy i Joan Ramon Segura (CEL)

Ermita de la Mare de Déu del Remei d'Oroners castell d'Oroners
Entrada Ermita de la Mare de Déu del Remei d'Oroners Cami a Sant Just Jesús Lorés, al costat de una enorme fita que marca el cami