Via Ferrada d'Oliana (FERRATA REGINA)

Una ferrada molt llarga i ben equipada però que demanarà un alt desgast físic. Totalment recomanable per a persones amb experiència en vies ferrades tècniques i llargues.

Distància
Document PDF
Track GPS Garmin
SI SI NO SI NO SI NO SI NO SI

Des de Barcelona haureu d'anar fins a Manresa i seguidament agafar la C-1410 fins a Solsona. Allà agafeu C-149 fins l'encreuament amb la C-1313 que us durà fins a Oliana. Passeu el poble direcció la Seu d'Urgell i un cop passada la presa del Pantà d'Oliana, uns quilòmetres més amunt hi ha un revolt molt tancat, on a la nostra dreta hi ha un antic pont anomenat Pont d'Esquella , per on passava l'antiga carretera. Just abans del pont hi ha una zona per aparcar el cotxe. (Anar poc a poc)

Descripció de l'itinerari
  • Dificultat:
  • Molt alta (MD). Té bastants trams molt atlètics i alguns són llargs i atlèticament mantinguts. És un itinerari molt aeri, vertical i en vàries zones desplomat.
  • Desnivell:
  • De l'aparcament a l'inici de la via: 100 m.
    Primer tram (inici via fins cim agulla): 175 m.
    Primer i segon tram (inici via fins feixa) 230 metres
    Integral (inici via fins punt més alt): 430 m.
    Recorregut total de la via ferrada: 1.045 m.
  • Equipament:
    Excel·lent, en molt bon estat i abundant (en algunes zones fins i tot amb excés).
  • Equipadors:
    Josep Vergara, Verena Masius i Xavi Vidal. Del 1997 al 2004.
  • Horari:
  • Aproximació 20' Primer tram 40' (inici, cim agulla, baixada agulla i aproximació al pont) Segon tram 25' (del pont a la feixa) Tercer tram 1h 20' (de la feixa al cim) Descens 1 h Total aproximació, via i descens 3 h 45' Material: Casc, arnès, baga d'ancoratge, dissipador.
  • Aproximació:
  • Traspassarem la carretera pel davant del túnel i trobarem un torrent (barranc del Boter). Al fons hi trobarem marques vermelles que ens portaran primer pel fons del torrent, i després per un corriol marcat també amb fites fins a una torre elèctrica(10') i posteriorment, sempre amb tendència a la dreta, fins al peu de la paret a través d'un bosc de pins. El desnivell que guanyem a mida que ens acostem a la via i les fantàstiques vistes que comencem a gaudir del pantà d'Oliana des d'el camí, són un anticip del que ens espera. Rodejarem la base de la paret i ens trobarem amb l'inici de la via ferrada (20').
  • La via:
  • L'itinerari es divideix en tres trams. El primer puja a l'agulla situada al front de la massa rocosa. El segon arriba a una feixa molt visible al mig de la paret. El tercer arriba al cim de la cinglera dels Esplovins. -

• Primer tram: Ens costarà una mica arribar als primers graons que ens portaran per una paret vertical equipada fins una placa inclinada que superarem amb l'ajut de cadenes. Pujarem per una canal amb graons artificials de fusta i ciment per evitar l'erosió i que ens facilitaran la progressió per la terra. Arribarem al collet de l'Esquirol (25') del que baixa un camí que ens pot tornar a l'aparcament en uns 30'. Nosaltres seguirem per una canal a l'esquerra i un ressalt que ens portarà a una bifurcació de la via. Tornarem a seguir per l'esquerra flaquejant primer i desprès per una paret vertical i aèria que ens situarà al cim de l'agulla (35'). Excel·lent vista. Baixarem per la mateixa paret i ens tornarem a situar a la cruïlla que ens portarà, per la dreta, al pont de 14 m. que marca l'inici del segon tram (40').
  • Segon tram : Passem el pont i enfilem una paret molt aèria i vertical, equipada amb graons i amb cadenes. És un tram llarg que ens portarà a una petita feixa penjada (10'). Seguirem un esperó vertical fins la gran feixa característica d'aquesta paret. (20'). Un corriol a l'esquerra ens portarà a l'inici del tercer tram (25'). Des d'aquí podríem seguir la feixa per l'esquerra per un corriol marcat amb senyals vermelles que en 45' ens portaria a l'aparcament. Una senyal ens adverteix de la dificultat del tram que ve ara.
  • Tercer tram: Aquest tram és, en comparació als altres anteriors, molt més llarg i difícil, i ens exigirà un esforç físic important. Començarem per una paret molt aèria i vertical molt ben equipada amb graons i cadenes. Arribarem a un ressalt (15') on trobarem la indicació d'una via d'escapament delicada a la dreta. Nosaltres seguirem per l'esquerra a través d'un seguit de ressalts equipats, alguns dels quals ens exigiran força de braços. Al final ens trobarem una paret vertical i aèria, amb una sèrie de passos desplomats (30'). Aquest és possiblement el tram més difícil i exigent de la ferrada. Al final, un flaqueig a l'esquerra ens porta a una gorja. Canviarem de paret (atenció a l'assegurança) i seguirem per un llarg tram que ascendeix amb tendència a l'esquerra. Desprès combinarem una sèrie de ressalts fins que trobarem una nova via d'escapament a la dreta (50'). Seguirem flanquejant a l'esquerra i ens trobarem una paret vertical al mig de la qual tindrem dues opcions de sortida de la via (60'): La sortida normal, per l'esquerra, és la més fàcil. Fa un flaqueig fins a una canal vertical equipada amb graons (65'). La sortida original, per la dreta, ens porta a una paret vertical. A la part final hi han uns passos desplomats. Sortirem per un ressalt fins a una balma on trobarem una bústia amb el llibre de registre (75'). Al costat dret de la bústia, un desplom amb el primer graó una mica allunyat ens demanarà el darrer esforç. Un seguit de graons ens portaran al final de la via (80').
  • Descens: Pujarem una mica seguint les marques vermelles que ens portaran a l'inici d'un camí de baixada equipat (camí Joan Nubiola). Aquest camí està equipat amb graons i cadenes. Té algun tram bastant aeri i vertical. Trobarem també una canal estreta equipada amb cadenes i passamans. Hi han també alguns graons per evitar l'erosió del camí. Veurem que a ma dreta s'incorporen les dues vies d'escapament que hem trobat a la pujada. Seguint sempre les marques vermelles arribarem a la gran feixa que ens portarà primer a l'inici del tercer tram (25') i desprès al fons de la cinglera (pel camí trobarem alguns passamans). Tornarem al torrent que ens portarà un altre cop a l'aparcament (60').